Tāpat neesmu iekļāvis salīdzinājumā tādas Izraēlai potenciāli naidīgas valstis kā Irānu un Turciju. Salīdzinājumā pievēršu jūsu uzmanību tikai trim rādītājiem: aktīvajā militārajā dienestā esošajam karavīru skaitam, aktīvajā militārajā rezervē esošajam karavīru skaitam un valsts aizsardzības budžeta gada finansējumam.
Visas citas pozīcijas, ieskaitot militārās tehnikas vienību skaitu izlaidu, sekojot vienam no galvenajiem Izraēlas militārās aizsardzības koncepcijas pamatprincipiem, kurš sevi ir attaisnojis Izraēlas valsts 67 gadu pastāvēšanas vēsturē: "Pretinieka dzīvā spēka un bruņojuma pārsvaru var kompensēt ar tehnoloģisko pārākumu un labāku karavīra profesionālo sagatavotību". Ziņas par arābu valstīm, ērtāka pārskata pēc, esmu sasummējis kopā un noapaļojis kā vienu rādītāju konkrētajā pozīcijā.
Aktīvajā militārajā dienestā Izraēlā atrodas 160 000 karavīri pret 2,5 miljoniem arābu aktīvā militārā dienesta esošo karavīru skaitu. Aktīvajā militārajā rezervē Izraēlā atrodas 630 000 karavīru pret 3,7 miljoniem arābu karavīru skaitu aktīvajā militārajā rezervē. Izraēlas Aizsardzības Ministrijas gada budžets ir 17 miljardi USD pret kopējo arābu valstu Aizsardzības Ministriju gada budžetu, kurš summāri ir 847 miljardi USD. Apkopotajā salīdzinājumā nav iekļauti atsevišķu arābu un islamticīgo valstu un islamticības "labdarības" nevalstisko fondu budžets, kuri slepeni finansiāli atbalsta dažādu teroristisko organizāciju darbību pret Izraēlu.
Ievada nobeigumā atgādināšu, ka ar Izraēlas valsts neatkarības proklamēšanu 1948.gada 14.maijā laikaposmā līdz 1973.gadam Izraēla karoja piecos karos ( 1948-49.,1956.,1967.,1967-70.,1973.gados ) pret arābu valstu militārajām koalīcijām. Tie bija klasiskajā izpratnē pēdējie lielākie konvencionālie kari. Pasaule vēl neaptvēra, bet jau pagājušā gadsimta 70.gadu vidū sākās hibrīdkaru ēra, ko atsevišķas lielvalstis izmēģināja Tuvo Austrumu reģionā, izmantojot visus hibrīdkaram raksturīgus paņēmienus: informatīvo propagandu ar mērķi virzīt noteiktā virzienā starptautiskās sabiedrības domu, diplomātisko spiedienu, izmantojot starptautisko organizāciju platformas un ekonomiskās sviras principu, kā arī aktīvi sāka izmantot viltus "pacifistus" un " zaļos cilvēciņus", kuri cīnījās un cīnās visnelaimīgāko uz pasaules "palestīniešu" vārdā.
1.Daļa
Virsrakstā es apzināti sadalīju Izraēlas aizsardzības koncepciju uz vakardienu un šodienu. Patiesībā Izraēlas aizsardzības koncepcija sāka pielāgoties hibrīdkara apstākļiem jau pagājušā gadsimta 70.gadu vidū. Vairāk par šo, šodienas realitātēm atbilstošo koncepciju, rakstīšu 2.daļā.
Ir lietas, kuras nevar ignorēt. Izraēla nevarēja, nevar un nevarēs pārredzamā nākotnē ignorēt savu ģeopolitisko realitāti: ģeogrāfisko stāvokli, kaimiņus un diplomātiskās attiecības jeb attieksmi no tām. Lai arī Izraēlas aizsardzības koncepcija ietver sevī vairākus aspektus, ieskaitot nemilitāra rakstura, šajā daļā es rakstu tikai par militārā aspekta pamatprincipiem, kura diktē obligātā militārā dienesta nepieciešamību, kam pamatojums ir ievadā sniegtais salīdzinošais datu apkopojums.Tādējādi uzskaitīšu Izraēlas Aizsardzības Spēku (IAS) galvenos rīcības vadmotīvus:
A. Izraēlā obligātais militārais dienests sākas no 18 gadu vecuma un ilgst puišiem 3 gadus, bet elitāro SUV kaujiniekiem līdz pat četrus ar pusi gadus, meitenēm 2 gadi. Izraēlas obligātā militārā dienesta karavīru (160 000 karavīru) pamatmērķis ir konvencionāla kara gadījumā noturēt pirmo ienaidnieka triecienu un ļaut 24 stundu laikā mobilizēt aktīvo militāro rezervi (630 000 karavīru).
B. Konvencionāla kara gadījumā IAS "kaujas dūre" ir aktīvā militārā rezerve. Lai tā spētu veikt savus tiešos uzdevumus, katrs, no obligātā militārā dienesta atvaļinātais karavīrs, valsts aizsardzības likuma ietvaros tiek ieskaitīts aktīvajā militārajā rezerves dienestā (līdz 45 gadu vecumam, atsevišķās vienībās līdz pat 55 gadu vecumam) un ik gadu tiek iesaukts (gadījumā, ja nav attaisnojoša iemesla) kaujas iemaņu un tehnikas zināšanu uzturēšanai augstā līmenī uz divām nedēļām līdz pat mēnesim Aizsardzības Ministrijas nepieciešamības gadījumā.
Atkāpjoties no tēmas piebildīšu, ka rezervisti trenējas savā, obligātajā militārajā dienestā iegūtajā specializācijā un savā, jau rezervē esošajā, brigādes vienībā, kopā ar saviem bijušajiem obligātā dienesta dienesta biedriem vada, rotas vai bataljona sastāvā. Tas arī stiprina militāro brālību uz ilgu laiku, neskatoties uz katra rezervista patreizējo sociālo statusu. Aizsardzības Ministrija no sava budžeta kompensē rezervistiem atalgojumu par "attaisnoto darba kavējumu", tāpat tiek kompensēti zaudējumi privātajiem uzņēmumiem par dienām, kurās uzņēmumu darbinieki tiek izsaukti uz rezervistu mācībām vai mobilizāciju karadarbības gadījumā.
C. Izraēlas aizsardzības koncepcijas militārais aspekts balstās praktisku apsvērumu dēļ pie noteiktiem nosacījumiem, piemēram tiešas militāras agresijas gadījumā, uz tiesībām veikt preventīvu militāru triecienu pretinieka militārajiem spēkiem: militārās vadības centriem, bāzēm un militāra rakstura infrastruktūrai. Galējas nepieciešamības gadījumā tāpat ir pieļaujams arī preventīvs militārais trieciens pa dubultnozīmes infrastruktūru, par kuru ir drošas izlūkziņas par pretinieka iespējamību tās izmantot savu militāro mērķu sasniegšanai . Klasisks piemērs šim bija 1956.gada Suecas krīzes karš un 1967.gada sešu dienu karš.
D. Tāpat Izraēlas aizsardzības koncepcijas militārais aspekts balstās uz strauju pretuzbrukumu pretiniekam ar samērīgu un pamatotu, bet pietiekoši jaudīgu militārā spēka pielietošanu ar mērķi maksimāli īsā laika posmā uzsākt karadarbību visā pretinieka valsts teritorijā, tādējādi saudzējot jo īpaši savas valsts civilo infrastruktūru un civiliedzīvotāju dzīvības. Šādu IAS kaujas darbības rīcību diktē pamatoti faktori: valsts eksistēšanai vitālu centru blīvums, dziļās aizsardzības izveides neiespējamība un ierobežota kaujas vienību manevrētspējas tik mazas valsts teritorijā kā Izraēlas valsts. Piemērs tam bija 1973.gada Jom Kipur karš, kuru "nogulēja" Izraēlas vadība un atbildīgie izlūkdienesti. Ēģiptes un Sīrijas regulārie un demonstratīvi atklāti militārie manevri Izraēlas tiešo robežu tuvumā "iemidzināja" izraēliešus.
E. Jaudīgs IAS prettrieciens agresoram ir pamatots ari no tā viedokļa, ka aizsardzības koncepcija paredz principā "zibenskaru" ar mērķi izbeigt maksimāli ātri karadarbību līdz pretinieka sakaušanai, jo pretējā gadījumā "karš uz nokausēšanu" dos smagu triecienu Izraēlas tautsaimniecībai un ekonomikai ilgtermiņā kopumā. Piemērs 1967-70.gada Nokausēšanas karš.
F. Pie militārā aspekta pamatprincipiem par aizsardzības koncepciju ir jāmin arī visu trīs vadošo Izraēlas izlūkdienestu nepieciešamība strādāt 24/7 režīmā savas kompetences ietvaros arī miera laikā, jo miers Tuvajos Austrumos ir visnotaļ nosacīts un kā pieredze rāda,- noteikti beidzas ar karu (personiskā atziņa).
Izziņa. Aman- militārais izlūkdienests, Mossad - ārpolitiskais izlūkdienests, Shin Bet - iekšējās drošības izlūkdienests. Lai arī tikai Aman ir pakļauta IAS, pēdējie divi nosauktie izlūkdienesti līdzvērtīgi sniedz savu devumu kopējā valsts drošības aizsardzībā.
G. Iepriekšminētajā punktā precīzi viss attiecas uz IAS speciālo uzdevumu vienībām (SUV).
2.Daļa
Sākot ar pagājuša gadsimta 70.gadu vidu Izraēlas Aizsardzības koncepcijas militārais aspekts iezīmēja jaunus akcentus. Visuzskatāmāk praksē to pierādīja 1982.gada Libānas karš, kurš pēc būtības bija plānots realizēt kā ierindas militāro pretteroristisko operāciju pret Libānā bāzētajām un Izraēlas ziemeļu ciematus terorizējošajām Jasera Arafata teroristiskās organizācijas Palestīnas Atbrīvošanas Organizācijas ( PAO ) kaujiniekiem. IAS šo militāro pretterorisma operāciju ar koda nosaukumu "Miers Galilejai" plānoja veikt no trim dienām līdz divu nedēļu garumā, bet realitātē tā ieilga uz ilgiem 18 gadiem ar "drošības buferzonas" izveidi un tā kontrolēšanu Libānas dienviddaļā.
Jasera Arafata kaujinieki pameta Libānu, bet viņu vietā radās daudz organizētāka teroristiskā organizācija Hesbolah ( Allaha Partija ) ar Sīrijas un Irānas tiešu palīdzību. IAS regulārās militārās sauszemes daļas faktiski sastapās ar organizētu, tajā laikā vēl paramilitāru grupējumu, kuras rindas vadīja profesionāli sagatavoti Sīrijas un Irānas "zaļie cilvēciņi", pielietojot klasisku partizānu kaujas taktiku. IAS nebija citas alternatīvas kā palikt Libānas dienviddaļā un turpināt kontrolēt "drošības buferzonu" līdz 2000.gadam.
Tieši šis periods bija IAS aizsardzības koncepcijas militārā aspekta pielāgošanās jaunajām realitātēm, jo bija skaidrs, ka pretinieks , kurš nespēj karot atklātā cīņā, sāk pielietot slēptās partizānu metodes. Tas nav jaunums pasaules militarās vēstures praksē, bet tas bija jaunums IAS. Tāpēc sākās intensīva IAS sauszemes spēku kājnieku brigāžu specializācija un vesela rinda specifisku uzdevumu risināšanai SUV izveidošana.
IAS ir profilētas piecas sauszemes kājnieku brigādes, kur visas ir vienlīdzīgi kaujasspējīgas un savstarpēji aizvietojamas vajadzības gadījumā, bet tomēr vienā no taktiskajam kaujas metodēm ir specializējusies vairāk par citām. Tas pats attiecas uz SUV,kuras IAS rindās sastāda jau ap 40 vienības ar šauru militāru specializāciju. Tuvākajā nākotnē Izraēlu visdrīzāk neapdraudēs arābu un citas islāma ticības valstu regulārās armijas, toties pieaugs ārvalstu finansēto teroristisko organizāciju apdraudējumi. Šajā sakarā Izraēlas Aizsardzības Ministrija ieturoties piešķirtā budžeta rāmjos, samazina atsevišķu regulāro sauszemes spēku vienību finansējumu, it īpaši bruņutehnikas un mehanizētās artilērijas brigādēs, kuru darbība apdzīvotās vietās kaujas apstākļos ir mazefektīgas, bet atsevišķos gadījumos pat kaitīgas IAS starptautiskā tēla reputācijai vai nāvīgas lamatas pašu spēkiem.
Turpretī tiek palielināts finansējums specializēto sauszemes kaujas brigāžu un SUV intensīvākām apmācībām pēc konkrētiem iespējamajiem scenārijiem cīņai ar " zaļajiem cilvēciņiem" pazemes tuneļos un dažādas pakāpes intensitātes kaujām apdzīvotās vietās sadarbībā ar atšķirīga rakstura un specifikas militārajām vienībām, atkarībā no mācību scenārija un veicamajiem uzdevumiem. Tāpat aktīvāk tiek finansētas modernu paaugstināta mākslīgā intelekta kaujas sistēmu izstrāde un iegāde. Tas skar ne tikai jaudīgu militāro sistēmu modernizāciju, bet arī atsevišķi ņemta karavīra individuālas kaujas lietderības koeficienta tehnisko uzlabošanu.
Piemēram šodien Izraēlas bruņojumā esošajā M113 bruņutransportierī vairs neviens Izraēlas karavīrs nekāpj. Tie netiek ari utilizēti, bet gan pārbūveti par specializētām sava konkrētā kaujas uzdevuma izpildei kā bezpilota kaujas mašīnas, galvenokārt kaujām apdzīvotās vietās. Un tas ir tikai neliels piemērs. Izraēlas militārās industrijas sasniegumi paši par sevi aptver plašu tēmu, bet neesmu paredzējis to apspriest šajā rakstā. Gaisa un jūras spēkus arī skar līdzīgas tehniskās modernizācijas reformas. Reformu un modernizācijas mērķis ir - turēties galvas tiesu pārākiem pār pretinieku un saglabāt savu karavīru dzīvības, kā pašu intelektuālāko kaujas resursu karalaukā, bet galvenokārt arī tāpēc, ka Izraēlas sabiedrība kopumā savu pilsoņu dzīvības vērtē augstākajā pakāpē kā vienu no fundamentālākajām pamatvērtībām.
Derētu zināt visiem, ka: *IAS katrā sauszemes brigādē kopš 2008.gada savus pienākumus pilda virsnieks ( ne zemāk kā apakšpulkveža pakāpē ) ar speciālo juridisko izglītību starptautisko tiesību zinībās, kura tiešie pienākumi militāra konflikta laikā ir sekot un novērst karanoziegumus pakļautās brigādes darbības zonā. *IAS Militārā prokuratūra pieņem visus pretinieka puses iesniegtos ziņojumus par Izraēlas karavīru kara noziegumiem. Sūdzības tiek izskatītas un izmeklētas pēc būtības un tiek pieņemts lēmums vai spriedums. *IAS ir apmācītas un izveidotas vienības, kuras kaujas laikā filmē reālos notikumus , kuru nofilmētie dokumentālie materiāli tiek izmantoti pēc nozīmes gadījumos, kad pretinieks veic kara noziegums, jeb, lai atspēkotu nepatiesas pretinieku apsūdzības par Izraēlas karavīru itkā veiktajiem kara noziegumiem.*Pirms katra gaisa vai artilērijas trieciena pa pretinieka ieņemto apdzīvoto vietu un tās izmantošanu kā aizsardzības pozīcijas, IAS virspavēlniecība konsultējas ar kompetentu starptautisko juridisko tiesību zinātņu ekspertu par iespējamajām sekām starptautiskajā līmenī.*
Pirms katra gaisa vai artilērijas trieciena pa pretinieka puses pozīcijām apdzīvotajās vietās, ka arī neizbēgami tuvojošos sauszemes aktīvās kaujas fāzes iestāšanos,apdzīvotās vietās, kurās ir nostiprinājušies bruņoti kaujinieki IAS savlaicīgi brīdina ar skrejlapām, īsziņām vai ar citiem iespējamajiem veidiem šī rajona civiliedzīvotājus par evakuācijas nepieciešamību personiskās dzīvības un veselības saglabāšanas vārdā. *Kopš 2008.gada katra Izraēlas pretteroristiskās operācijas ietvaros tiek nodrošināts pretinieka puses civiliedzīvotājiem uguns pārtraukums uz savlaicīgi izziņotu ar konkrēti norādītu laika periodu , garantē drošus no savas puses evakuācijas koridorus, medicīnisko aprūpi blakus izvietotajā militārajā lauku hospitālī , jeb sevišķi smagu ievainojumu gadījumos evakuāciju un ārstēšanu Izraēlas medicīniskajos centros.
Tāpat bēgļi, kuri pamet kaujas zonas tiek nodrošināti ar pārtiku, dzeramo ūdeni, personiskās higiēnas un citām pirmās nepieciešamības lietām IAS izveidotajās drošības sektoros. * Sagūstītajiem vai brīvprātīgi padevušajiem kaujiniekiem tiek garantēta dzīvība un veselības aprūpe Izraēlas cietumos ievērojot cilvēktiesības un reliģiskās tiesības , kuras ir atbilstošas civilizētās pasaules normām attiecīgajam kontingentam.
3.Daļa
Nobeigumā lasītāju ziņkārības apmierināšanai, neiedziļinoties detaļās, uzskaitīšu pārējos nemilitāros, Izraēlas aizsardzības koncepcijas aspektus. Tādi ir:
A. Oficiālā ārpolitiskā diplomātija.
B. Vairāk vai mazāk oficiāla Izraēlas interešu lobēšana starptautiskajā līmenī.
C. Masu mediju izmantošana.
D. Savstarpēji izdevīga vairāk vai mazāk atklāta starpvalstu drošības dienestu sadarbība.
E. Savstarpēji izdevīga starpvalstu ekonomisko projektu realizācija.
F. Savas kompetences ietvaros, pieļauju, ka Izraēlas aizsardzības koncepcija realizē praksē Izraēlas specdienestu iespējas ārvalstīs ( jo sevišķi naidīgo valstu starpā ) veikt atslēgas personu uzpirkšanu ar mērķi iegūt sensitīvu informāciju vai panākt labvēlīgu iznākumu noteiktos jautājumos , lojālas aģentūras vervēšanu, neērtu personu kompromitēšanu vai kā galēja mēra izmantošanu- fizisku likvidāciju.
Protams kādam humānistam liksies, ka tās ir apšaubāmas morāles metodes, bet patiesībā nekas neparasts aizkulišu diplomātijas un specdienestu spēlē. Katras valsts vadītāji un specdienesti, kuriem rūp valsts stratēģisko interešu nodrošināšana ilgtermiņā nākas ņemt vērā šos noteikumus.
P.S. Nākošajos rakstos iepazīstināšu lasītājus ar:
* Principiālo IAS jauniesaucamo kandidātu atlases sistēmas procedūru obligātajam militārajam dienestam, ieskaitot atlasi uz elitārajām vienībām, izmantojot publiski pieejamu informāciju.
* Kandidātu kvalitātes atlases tests vienā no elitārākajām Izraēlas un pasaules mēroga SUV, izmantojot publiski pieejamu informāciju.
* Atklāšu personiskās atziņas par to, kurš kuram vairāk nepieciešams kā stratēģiskais partneris vai ASV Izraēlai vai Izraēla ASV.