AS "Sadales tīkls" (ST) ir iepazinusies ar Olģerta Tipāna viedokli par sadales sistēmas pakalpojuma tarifu (turpmāk – sadales tarifiem) izmaiņām, kas saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas lēmumu stāsies spēkā ar 1. augustu. Tā kā viedoklī apkopotā informācija ir neprecīza, uzņēmuma valdes loceklis Rolands Lūsveris sniedz savu skaidrojumu.
Līdzsvarotajā tarifā iedzīvotajiem līdzšinējā pakalpojuma cena par elektroenerģijas sadali veidosies no 2 daļām: fiksētas ikmēneša maksas par pieslēguma nodrošināšanu un samazinātas maksas par elektroenerģijas piegādi atbilstoši elektroenerģijas patēriņam. Jaunā tarifu struktūra ir veidota tā, lai samazinātā maksa par elektrības piegādi pie vidēja elektrības patēriņa faktiski kompensētu fiksēto ikmēneša maksu par pieslēgumu un negatīvi neietekmētu lietotāju. Par to ikviens lietotājs var pārliecināties, izmantojot ST izstrādāto tarifu kalkulatoru.
Tas, ka puse šādu pieslēgumu atrodas pilsētās, ir fakts, ko apliecina uzņēmuma iepriekš veiktā analīze par šiem objektiem. Savukārt otra puse objektu nav tepat ap Rīgu, bet gan atrodas visos Latvijas reģionos. Elektrotīkls ST ir jāuztur gan laukos, gan pilsētās – regulārās pārbaudes ir jāveic ikvienam pieslēgumam. Piemēram, gaisvadu elektrolīniju kopgarums līdz šiem tā dēvētajiem "nulles" pieslēgumu objektiem ir ap 3 000 km, kas līdzvērtīgs divos gados atjaunojamam elektrotīkla apjomam. Lai nodrošinātu efektīvu elektrotīklu un iekārtu darbību, arī šīs elektrolīnijas līdz "tukšajiem" pieslēgumiem ir savlaicīgi jāatjauno un pastāvīgi jāuztur darba kārtībā. Tās ir būtiskas izmaksas ST, kuras pašlaik sedz tikai tās mājsaimniecības, kas patērē elektroenerģiju. Ar līdzsvaroto tarifu pieeju šī nevienlīdzīgā situācija tiks novērsta.
Attiecībā uz elektrības patēriņa sezonalitāti ir vēlreiz jāuzsver iepriekš minētais – līdzsvarotā tarifa struktūra ir veidota tā, lai samazinātā maksa par elektrības piegādi pie vidēja elektrības patēriņa faktiski kompensētu fiksēto ikmēneša maksu par pieslēgumu. Piemēram, ja mājsaimniecība ar vienfāzes pieslēgumu 3 mēnešus netērē neko, 6 mēnešus tērē vidēji 100 kWh mēnesī, bet 3 ziemas mēnešos vidēji 200 kWh mēnesī, vidējais mēneša maksājums nemainās. Turklāt mājsaimniecībām pastāv arī iespēja uz pusgadu atteikties no elektrības pieslēguma, to iepriekš saskaņojot ar ST.
Tarifu līdzsvarošanas plāns primāri ir vērsts uz tarifu struktūras sakārtošanu un uz to, lai uzņēmums spētu nodrošināt tīkla atjaunošanai nepieciešamās investīcijas. Turklāt ar līdzsvarošanu aicinām klientus domāt par savu patēriņu, tā apjomu un līdz ar to arī nepieciešamo elektrotīkla pieslēguma jaudu. Tīkla atjaunošana vērsta ne tikai uz to, lai atjaunotu novecojušo elektrotīklu, bet arī lai uzlabotu elektroapgādes kvalitāti un drošumu.
Atjaunojot elektrotīklu, mēs to atjaunojam atbilstoši šodienas vajadzībām, pārskatot tīkla konfigurāciju un optimizējot to pēc šodienas klientu jaudu izvietojuma vietām un vajadzībām.
Par elektrības taupīšanu – tas ir veids, kā klients var samazināt savas izmaksas par elektroenerģiju. Šobrīd klientu ikdienas vajadzības atšķiras no sākotnējām, kādas tās bija, izveidojot pieslēgumu. Klientiem lietojot savas elektroierīces, tās nomainot, pērkot vietā jaunākas un efektīvākās, bieži vien šī vajadzība pēc ļoti lielas jaudas, kāda sākotnēji bijusi pieslēgumam, vairs nav nepieciešama.
Ņemot vērā to, ka tarifi ir veidoti atkarībā tieši no pieslēguma jaudas, pārskatot savas šodienas vajadzības, rodas iespēja optimizēt ne tikai pieslēguma jaudu, bet arī mazināt kopējās izmaksas par elektrību.
Sadales tarifu struktūras līdzsvarošanas projekta iesniegšana SPRK bija izsvērts ilgtermiņa lēmums, kura mērķis ir elektroapgādes kvalitātes un drošuma paaugstināšana, tostarp bojājumu skaita un elektroenerģijas piegādes pārtraukumu samazināšana un pieslēguma jaudas izmantošanas efektivitātes veicināšana.
Tarifu projekta izskatīšana, apspriešana un lēmuma pieņemšana ir notikusi saskaņā ar visu normatīvo aktu prasībām, turklāt gan SPRK, gan ST ļoti savlaicīgi un plašā apjomā ir īstenojuši skaidrojošo darbu gan klātienes tikšanās ar profesionālajām organizācijām, gan ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību.
ST akcentē, ka ir mērķtiecīgi strādājusi pie klientu informēšanas jau kopš sadales sistēmas pakalpojumu tarifu līdzsvarošanas projekta izstrādes. Gan privātpersonām, gan juridiskajiem klientiem uzņēmums skaidrojis, kāpēc ir nepieciešama tarifu līdzsvarošana, kas mainīsies un ko tas dos. Izskaidrošanas darbs tika sākts vēl pirms tarifu projekta iesniegšanas SPRK un ir turpinājies visu laiku, tostarp īpašā ST rubrikā portālā "Delfi".
Par publikāciju, uz kuru atsaucas autors, ir jāpiekrīt, ka tehnisku apstākļu dēļ komentēšana nebija iespējama, kas tagad ir novērsts. ST ir svarīgs iedzīvotāju un uzņēmēju viedoklis, tāpēc komentāru iespēja, kā tas redzams pie citām rubrikas publikācijām, vienmēr ir atļauta un vēlama. Turklāt jebkuram iedzīvotājam ir iespējams vērsties ar jautājumiem gan pie sava elektrības tirgotāja, gan pie ST – kontaktinformācija ir norādīta gan attiecīgajā publikācijā, gan ST "Delfu" sadaļā.