Nesen Latvijas Sabiedriskā medija ziņu portāls LSM latviešu (1) un krievu valodā (2) rakstīja par domnīcas RAND ziņojumu, kurā izvērtēta drošības situācija Latvijā un Igaunijā. Tas sagatavots pēc ASV bruņoto spēku pasūtījuma. Ziņojumā ar nosaukumu "Hibrīdkarš Baltijā. Draudi un potenciālās atbildes" (3) lasāmais vieš bažas par ASV armijas izvēlēto analītiķu darba kvalitāti.
Dažas vietas ziņojumā rada sajūtu, ka oriģināls vispirms uzrakstīts Krievijas ārlietu ministrijas gaiteņos. Pieņemot, ka tur teikto izmantos ASV armija un citas amatpersonas, ir liela iespējamība, ka var tikt pieļautas pamatīgas kļūdas ar smagām sekām gan Latvijai, gan arī pašai ASV.
LSM uzsver pašu galveno tur teikto: "Latvijas un Igaunijas krievvalodīgo politisko un pilsonisko tiesību paplašināšana uzlabotu abu valstu noturību pret Krievijas hibrīduzbrukumiem. Tai pat laikā RAND norāda, ka tiesību paplašināšana būtu "pretrunā ar nacionālistiskajiem naratīviem", tāpēc šķiet mazticama. Citus ilgtermiņa risinājumus draudiem domnīca nepiedāvā, savukārt par labāko īstermiņa risinājumu uzskata piešķirt papildfinansējumu valsts atbalstītiem TV kanāliem krievu valodā."
LSM savā rakstā arī izceļ RAND rekomendācijas un tās ir pavisam interesantas. Lūk, kas tur teikts: "Pirmais saraksts ar iespējamām politiskām atbildēm [pret hibrīdkara draudiem] saistīts ar pastiprinātu krievvalodīgo integrāciju katrā no Baltijas valstīm. (...) Pirmā sevī ietver politisko un pilsoņtiesību paplašināšanu, it sevišķi attiecībā uz pilsonību, izglītību un oficiālu krievu valodas atzīšanu. Lielāka krievu valodas atzīšana, palielināts finansējums izglītībai krievu valodā un pilsonības [piešķiršana] padomju laiku perioda migrantiem varētu samazināt Maskavas ietekmi, iznīcinot priekšstatu par to, ka Baltijas valstis ir nelabvēlīgas pret krievvalodīgajiem."
Kāpēc apgalvojums par ziņojuma autoru iespējamo vājo profesionālo līmeni? Tas nebalstās šī raksta autora personīgajā nepatikā pret ziņojumā teikto vai vienkārši atšķirīgo viedokli. Tur lasāmais vienkārši neatbilst faktiem un būtībā kalpo Krievijas ārpolitikas ilgtermiņa mērķiem. Lielākās bažas – vai ASV bruņoto spēku izvēlētā domnīca acīmredzot nav kļuvusi par upuri mērķtiecīgai Krievijas propagandai un pat nepamana to?
Sāksim ar pirmo ieteikumu, ka vajadzētu paplašināt Latvijas krievvalodīgo politiskās un pilsoniskās tiesības. Nav saprotams, kāpēc krievvalodīgie ir kāda īpašāka, svarīgāka par citiem pilsoņiem grupa, kurai jāpiešķir ekskluzīvs, plašāks politisko tiesību apjoms? Vai tiešām RAND pētnieki piebalso tiem Kremļa ideologiem, kuri uzsver "krievu tautas un valodas īpašo misiju?"
Vai varbūt RAND pētnieki vēlas apgalvot, ka krievvalodīgie ir kaut kādā veidā diskriminēti salīdzinot ar citām minoritātēm, piemēram, poļiem vai ukraiņiem? Kremlim draudzīgi politiķi jau gadu desmitiem ir sūdzējušies visām iespējamām starptautiskajām organizācijām, bet tās vienmēr noraidījušas šīs sūdzības kā nepamatotas. Vai tiešām RAND ir atklājuši kaut ko jaunu? Tad tam vajadzētu būt norādītam ziņojumā. Patiesībā ir pilnīgi pretēji – Latvijā attieksme pret mazākumtautībām ir viena no labākajām visā Eiropā un to ir atzinušas cienījamas starptautiskās organizācijas visaugstākajā līmenī. Krievu valoda Latvijā bauda tādas tiesības par kurām citās ES valstīs grūti iedomāties.
Briesmīgākais ir tas, ka RAND speciālisti būtībā ignorē daudzu ekspertu sen atzīto - Krievija aktīvi izmanto Hitlera Vācijas īstenoto "tautiešu politikas" metodes. Lai šķeltu un novājinātu potenciālās agresijas upurus tiek masīvi izmantoti meli par "tautiešu apspiešanu, diskriminēšanu un pazemošanu." Kremlis pret Baltijas valstīm šo metodi izmanto jau ilgstoši, tas nav nekas jauns vai pārsteidzošs. Par to ir rakstījuši daudzi – grāmatas "Jaunais aukstais karš" autors, pazīstamais britu pētnieks Edvards Lūkass (4), cienījamais somu žurnālists, grāmatas "Maldināšana. Latvijas gadījums" autors Juka Rislaki un citi. Viņu zināšanu līmenis ir visdrīzāk ir daudz dziļāks par RAND speciālistiem, lai kas arī viņi būtu.
Viens no bīstamākajiem viņu nekompetencē balstītajiem ieteikumiem ir, citējot, "(krievvalodīgo) pilsoņtiesību paplašināšana, it sevišķi attiecībā uz pilsonību, izglītību un oficiālu krievu valodas atzīšanu." Izlaižot diskusiju par pilsonību un izglītību, mazliet pakavēsimies pie krievu valodas kā oficiālās. Šī daļa ir visbīstamākā un slidenākā, kas ASV pusei regulāri ir sagādājuši saprašanas grūtības. Panākt krievu valodai otrās valsts valodas vai vēl kādu citu īpašu statusu Latvijā vienmēr ir bijis Kremļa mērķis. Tam ir maz saistības ar cilvēktiesībām vai rūpēm par tautiešiem ārzemēs.
Valodu speciālisti zina, ko Latvijas situācijā nozīmētu piešķirt krievu valodai kādu īpašu statusu. Padomju okupācijas laikā bija faktiska divvalodība. Sekas bija tādas, ka latviešu valodu saprata mazāk par 10 – 20% krievvalodīgo. No vienas puses to var vērtēt vienkārši kā necieņu pret Latviju, latviešiem. Kas, protams, neveicināja savstarpējo sapratni. Protams, tika sagaidīts, ka latviešiem būs jārunā krieviski. To viņi sagaida un pieprasa līdz pat šai dienai. Tomēr valsts vienotībai daudz lielākas briesmas rada sabiedrības sašķeltība, ko neizbēgami izraisa šāda pašizolējusies krievvalodīgo grupa. Ņemot vērā pašas Krievijas un tās milzīgās valodas telpas tiešo tuvumu, agri vai vēlu, tas pārvēršas par draudu latviešu valodas pastāvēšanai kā tādai.
RAND speciālisti savos ieteikumos atkārto arī neoriģinālo un kritiku neizturējušo ieteikumu piešķirt papildfinansējumu valsts atbalstītiem TV kanāliem krievu valodā. Ironiski, bet tieši sabiedriskie mediji krievu valodā Latvijā faktiski ir Kremļa vēlamais rezultāts. Tas ietilpst tā dēvētās "lienošās divvalodības" koncepcijā – soli pa solim palielināt krievu valodas lietošanas telpu Latvijā, radīt krievvalodīgajiem sajūtu, ka dzīvojot Latvijā var iztikt bez latviešu valodas. Īpaši finansēti mediji faktiski kalpo par viņu valodas īpašā statusa atzīšanu valsts līmenī un nekādi neveicina vēlmi labāk apgūt valsts valodu. Tā viņi tikai apzinās, ka vairāk nekā 25 gadus valsts valodas ignorēšana beidzot sāk attaisnoties – viņi ir par pussoli no krievu valodas kā oficiālās atzīšanas. RAND pētnieku ieteikumi tikai nostiprina šo pārliecību.
Krievija krievu valodu vienmēr ir izmantojusi kā ieroci pret mazākajām kaimiņtautām. Tā tas bija jau 19. gadsimtā un 20. gadsimta sākumā, kad cariskā Krievija pazemoja somus, poļus, igauņus, latviešus, lietuviešus un citas ar masīvu pārkrievošanas kampaņu. Pret ebrejiem vēl piedevām tika sarīkoti briesmīgie grautiņi - pogromi. Vēlāk jau padomju okupācijas laikā krievu valoda bija vadošā okupācijas režīma valoda, kura atkal tika izmantota mazāko valodu pakāpeniskai izspiešanai. Šobrīd krievu valoda atkal ir kļuvusi par Kremļa hibrīdkara ieroci - viņiem ir svarīgi paplašināt krievu valodas telpu, jo ar to daudz vienkāršāk manipulēt ar kamiņvalstu sabiedrībām. Īpaši, ja tajās ir lielas grupas, kurām nav nepieciešamības apgūt vietējo valsts valodu.
RAND ieteikumi būtībā ir vērsti, lai paplašinātu krievu valodas telpu un nostiprinātu Kremļa propagandas ilgstoši apgalvoto, ka krievvalodīgie ir kāda īpaši izredzēta grupa. Domnīcas speciālisti ir klaji ignorējuši Baltijas valstis, labi zinošu speciālistu viedokļus un atziņas. Tāpat kā, šķiet, nav pilnībā izprasts vēsturiskais konteksts. RAND ziņojumā izmantotais termins "nacionālistiskais naratīvs" šķiet gluži vai pārkopēts no kāda Krievijas ārlietu ministrijas kārtējā falsificējuma.
Šādi pretrunīgi pētījumi var pamudināt ASV bruņotos spēkus un diplomātus uz kļūdainu rīcību. Pašreizējā saspringtajā situācijā, tas var radīt nopietnus drošības apdraudējumus gan pašiem amerikāņiem, gan Latvijas un Igaunijas bruņotajiem spēkiem. Šobrīd lielākais kaitējums ir nodarīts ASV reputācijai kā uzticamam sabiedrotajam. Lasot pētījumu rodas aizdomas, ka ASV bruņotie spēki, nekritiski izvēloties ekspertus, viegli kļūst par Krievijas infokara speciālistu upuriem. Piedevām šis ziņojums daudziem Latvijā un Igaunijā liek jautāt – kā intereses ASV patiesībā aizstāv Baltijas valstīs?
LSM citē pētījumu vēl vienā interesantā sadaļā. Viņi raksta: "Igaunijas un Latvijas valdības (ziņojums sagatavots, tajā skaitā atsaucoties uz daudzām sarunām Rīgā un Tallinā - red.) atsakās atzīt Krievijas uz apvērsumu vērstu darbību iespējamību. Daļēji to var būt izraisījusi nevēlēšanās izskatīt papildu kompromisus krievvalodīgo tiesību [paplašināšanas] virzienā."
Vai tiešām RAND pētnieki nav aizdomājušies, ka Krievijas ārpolitikas stratēģi vārdu "kompromiss" saprot daudz savādāk nekā Rietumos. Viņu izpratnē "kompromiss" nozīmē piekāpšanos un vājumu. Kremļa stratēģiem nepaliks nepamanīts, ka jauni kompromisi sekojuši pēc ļoti agresīva spiediena. Tas viņus tikai iedrošinās turpināt tādā pašā garā.
Lielākie ASV bruņoto spēku apdraudējumi ir meklējami pavisam citur. ASV valdība ir nekautrējoties sadarbojusies un turpina sadarboties ar politiskajiem spēkiem, kuru reputācijas aizēnojušas smagas korupcijas ēnas un klaja melošana vēlētājiem. Tas var novest pie Moldovai līdzīga scenārija, kur vēlētāji bija tik vīlušies rietumnieciskajos politiķos, ka ievēlēja Kremli ļoti draudzīgu prezidentu. Iemesls – nebeidzamie korupcijas skandāli. Jaunais Moldovas prezidents Igors Dodons sāka ar to, ka pie savas rezidences noņēma Eiropas Savienības karogu. (5)
Ja 2018. gadā par Latvijas parlamenta vadošo un lielāko spēku kļūs prokremliskā partija "Saskaņa", tad ASV bruņotajiem spēkiem jārēķinās, ka viņu vēlētāji NATO, tai skaitā ASV bruņotos spēkus, neuzskata gluži par draugiem.
Latvijā parlamenta nākamā valdošā koalīcija var ātri nomainīt, piemēram, Aizsardzības un Iekšlietu ministrus. Kas visdrīzākais arī notiks, ja "Saskaņa" patiešām tiks valdošajā koalīcijā. Tie savukārt var krietni pamainīt drošības iestāžu darba raksturu. Tas varētu nozīmēt, ka Kremlim draudzīgi "speciālisti" varēs brīvi, netraucēti ganīties apkārt ASV bruņoto spēku bāzēm. Kremlim draudzīgi ministri nesteigs ierobežot Krievijas vēstniecības darboņu aktivitātes.
atsauces:
1. LSM.LV - "Domnīca: Jāpaplašina krievvalodīgo tiesības, lai cīnītos pret hibrīdkara draudiem"
2. Rus.lsm.lv: "RAND рассказал, что сделать с русскими Латвии, чтобы ослабить российскую "гибридную угрозу""
3. RAND Corporation: "Hybrid Warfare in the Baltics. Threats and Potential Responses."
4. Lūkass Edvards, "Jaunais Aukstais karš", izdevn. Atēna, 2008. gads, 158 - 159.l pp
5. LENTA.ru С резиденции нового президента Молдавии сняли флаг Евросоюза