Šobrīd jau varam teikt, ka pirmā patiešām brīvā mēneša laikā Latvijas gāzes tirgū ir notikušas būtiskas tirgus izmaiņas un šie rezultāti ir lauzuši arī vairākus iesīkstējušus vai arī mākslīgi kultivētus mītus par Latvijas dabasgāzes tirgu.
Mīts: dabasgāzes tirgus atvēršana ir bijusi mazaktīva.
Fakts: gandrīz 50% dabasgāzes turpmāk tirgos jaunie tirgus spēlētāji.
Dabasgāzes tirgū iesaistījās un konkurenci bijušajam dabasgāzes monopoluzņēmumam AS "Latvijas Gāze" radīja trīs nopietni enerģētikas uzņēmumi – "AJ Power", "Latvenergo" un "Enefit". Kopumā šie jaunie tirgus spēlētāji ar saviem piedāvājumiem jau ir ieguvuši ap 350 lielo dabasgāzes lietotāju. Pirmajā brīdī tas var šķist nedaudz, ja ir runa par kopējo dabasgāzes lietotāju skaitu, ieskaitot mājsaimniecības, savukārt apjomu ziņā jaunie tirgotāji noteikti ir ieguvuši vairāk nekā 5% no dabasgāzes tirgus daļas. Ja ņem vērā arī to, ka "Latvenergo" pašu vajadzībām izmanto aptuveni 40% no kopējā dabasgāzes patēriņa Latvijā, tad jauno tirgus dalībnieku kontrolē jau būs gandrīz 50% dabasgāzes apgrozījuma. Tādejādi tirgus daļu sadalījums, vērtējot pēc pārdotajiem apjomiem, ir būtiski mainījies, un tas viennozīmīgi apliecina augstu tirgus aktivitāti.
Mīts: vienīgais tirgotājs, kam ir pieejama dabasgāze, ir AS "Latvijas Gāze".
Fakts: dabasgāze ir pieejama visiem jaunajiem tirgus dalībniekiem, un jebkurš no tiem var brīvi aizstāt bijušo monopolistu.
Patērētāji tika maldināti par to, ka tikai vienam tirgotājam Latvijā ir fiziski pieejama dabasgāze, bet citi tirgotāji nespēs to piegādāt. Baltijas dabasgāzes tirgus ir gana likvīds, ko nodrošina iespēja dabasgāzi gan no Krievijas importēt, gan izmantot LNG (sašķidrinātās dabasgāzes) termināli, kā arī uzņēmumi aktīvi sadarbojas vairumtirdzniecības jomā. Latvijas dabasgāzes tirgotāju aktīvā darbība vairumtirdzniecības jomā parāda, ka jebkādas šaubas par dabasgāzes pieejamību, beidzoties monopolam, ir nepamatotas.
Mīts: mazajiem tirgotājiem ziemas periodā būs problēmas ar piegādēm.
Fakts: atvērtā tirgū jebkuram dabasgāzes tirgotājam ir pieejamas tieši tās pašas gāzes tirdzniecības iespējas, kas bijušajam monopoluzņēmumam.
Līdz ar tirgus atvēršanu jebkurš dabasgāzes tirgotājs var gan laicīgi rezervēt pārrobežu jaudas, gan arī iesūknēt dabasgāzi Inčukalna pazemes krātuvē, lai garantētu tās piegādes ziemas periodā. Piemēram, "AJ Power" jau jūnijā veiksmīgi uzsāka dabasgāzes iesūknēšanu Inčukalna pazemes krātuvē un jūlijā veica pirmos tirdzniecības darījumus Baltijas dabasgāzes biržā "GET Baltic". Savukārt par iespējamo tehnisko problēmu risināšanu Latvijas pārvades sistēmā turpmāk pilnu atbildību ir gatavs uzņemties jaunais sistēmas operators AS "Conexus Baltic Grid".
Izvērtējot līdzšinējo Latvijas dabasgāzes tirgus atvēršanas pieredzi, varam secināt, ka mākslīgi radītās bailes daudzos dabasgāzes lietotājos par iespējamo piegāžu drošumu tomēr nav nostrādājušas. Daudzi dabasgāzes lietotāji jau ir izšķīrušies par tirgotāja maiņu, un citi aktīvi interesējas un izvērtē jauno tirgus dalībnieku piedāvājumus. To pārākumu konkurētspējas ziņā apliecina arī publiskā sektora dabasgāzes iepirkumi. Piemēram, "AJ Power" līdz šim ir uzvarējis jau vairāk nekā 50% publisko iepirkumu. Tomēr paredzams, ka bijušais monopoluzņēmums savu tirgus daļu turpmāk tāpat vien neatdos un uzraugošajām institūcijām (SPRK, PTAC, Konkurences padomei) būs nopietni jāstrādā, lai konkurence dabasgāzes tirgū būtu godīga un ar vienādiem spēles noteikumiem visiem dalībniekiem.