Kosmētikas ražotājs "MADARA Cosmetics" ambiciozi paziņojis, ka dodas biržas virzienā, un aicina savus klientus kļūt par daļu no uzņēmuma. Ņemot vērā, ka daļa uzņēmuma klientu ir latvieši un pamatā – sievietes, izdošanās gadījumā šis varētu būt unikāls notikums valsts mērogā. Šis notikums pat varētu iekustināt iestrēgušo privāto investoru kultūru Latvijā, kas stipri vien atpaliek no mūsu "vienmēr ņiprākā" kaimiņa Igaunijas, kur investoru kopienu tradīcijas ir krietni vien spēcīgākas. Attiecīgi rodas jautājums – vai izdosies? Vai latvieši ir gatavi ieguldīt?
Kad Igaunijā izveidojās pirmās nozīmīgās akciju sabiedrības, kā, piemēram, "Hansapanka", visi tie, kas iegādājās akcijas un neuzvedās pilnīgi nesaprātīgi, nopelnīja. Līdz ar to igauņu pirmā pieredze, darbojoties biržā, vairumam bija ar lielu plusa zīmi. Nebija krāpšanās, nebija skandālu.
Protams, vēlāk dažbrīd arī Igaunijas biržā bija vērojama lejupslīde un zaudējumi, taču kopumā sākotnējais milzīgais pozitīvais efekts izmainīja situāciju par labu investīcijām un saglabāja uzticību biržai un visai tās sistēmai.
Latvijas sākotnējā pieredze ir bijusi gluži pretēja. Pie mums birža galvenokārt bija instruments privatizācijas procesiem, kas nepārtraukti tika saistīts ar dažādiem skandāliem, iegūstot negatīvu novērtējumu sabiedrībā. Kompānijas, kuras izgāja biržā, vairumā gadījumu bija necaurspīdīgas: "Ventspils Nafta", "Latvijas Kuģniecība", "Latvijas Gāze".
Protams, ir arī cilvēki, kuri nopelnīja šajā situācijā, bet vairums palicis zaudētāja lomā. Līdz ar to rodas jautājums: "Vai cilvēki ir gatavi ieguldīt?" Teorētiski tam tā būtu jābūt. Cilvēkiem kontā ir pieejams vērā ņemams naudas apjoms, taču par šo naudu bankas neko nemaksā, tātad arī nauda "nestrādā". Jānorāda, ka latviešiem ir psiholoģiska īpatnība – mirklī, kad tev ir tā nauda (relatīvi liela), tu zaudējumus uztver daudz sāpīgāk. 10 eiro zaudējumu uztveram sāpīgāk nekā 10 eiro peļņu.
Šī uzņēmumu privatizācijas negatīvā perioda lappuse jāpāršķir. Jātiek vaļā no negatīvā mantojuma, jo nevaram bezgalīgi dzīvot nožēlā par palaistajām iespējām. Jāmēģina realizēt un jāskatās uz tām iespējām, kuras ir pieejamas pašlaik. Varbūt tieši "MADARA Cosmetics" izdošanās gadījums varētu palīdzēt atvērt jaunu lappusi un pārliecināt privātos investorus sākt rīkoties. Kā radīt lokālu vilkmi? Ir jābūt prognozējamiem, caurspīdīgiem uzņēmumiem ar tikpat caurspīdīgu menedžmentu, skaidru attīstības stratēģiju un saprotamu produktu. Lai gan MADARA atbilst šiem rādītājiem, protams, tas neizslēdz, ka var iet dažādi, tāpat ir iespējami zaudējumi un problēmas, bet vismaz te ir godīga spēle.
Tas, ka uzņēmums vēlas piesaistīt tieši savus klientus (tātad sievietes), padara šī procesa novērošanu vēl interesantāku. Grūti iedomāties, ka sievietes tagad masveidā atvērs vērtspapīru kontus un piedalīsies IPO, taču līdz šim tāda piemēra nav bijis, lai droši varētu apgalvot, ka tas nav reāli un sasniedzami. Būs jāseko līdzi, ko "MADARA Cosmetics" darīs, lai dāmas aizvestu līdz investēšanai. Iespējams, var pārdot krēmu kopā ar akciju par augstāku cenu. Katrā gadījumā noteikti būs jāiegulda rūpīgā klientu izglītošanā un procesu izskaidrošanā.
Tas ir sarežģīti un padara šo "MADARA Cosmetics" soli vēl riskantāku, bet noteikti ir apsveicami, ka šādas ambīcijas ir. Jautājums ir – kā šos stereotipus par sarežģīto investīciju pasauli lauzt, jo investīciju kontu izveide nav nekāda kodolfizika?
Noteikti ir nepieciešams grūdiens, lai veicinātu visas riska kapitāla industrijas attīstību. Ja cilvēki ieraudzītu jaunu ceļu, būtu vairāk naudas un kapitāla, kas ieplūstu atpakaļ valsts ekonomikā, piemēram, dažādos jaunuzņēmumos.
Skaidrs, ka "viens putns vēl nenes pavasari", bet, tā kā Latvijas ekonomikai ir jāturpina progresēt 3–5 gadus, algas palielinās un mājsaimniecības ir atkopušās pēc krīzes, tad "MADARA Cosmetics" izdošanās gadījumā varētu lauzt ledu un likt vairākām kompānijām nopietnāk padomāt par kotēšanos biržā tuvāko četru piecu gadu laikā. Sniega bumba kopumā veļas pareizajā virzienā, un iepriekšējo negatīvo periodu ēnām jāpazūd.