gatis eglītis
Foto: Privātais arhīvs
Gadu simtus Rīga ir ieņēmusi īpašu vietu Krievijas impērijas un Eiropas tirdzniecības un finanšu plūsmu apkalpošanā. Piemēram, 14. gadsimtā Rīgas tirgotāji (apvienoti Lielajā ģildē), izmantojot Rīgā valdošo viesu tirdzniecības aizliegumu, guva lielu peļņu, no Krievzemes tirgotājiem pārpērkot preces un pārdodot tālāk Hanzas tirgotājiem. Tomēr Rīgas "zelta laiki" veidojās 30–40 gadu posmā pirms Pirmā pasaules kara, kad iedzīvotāju skaits gandrīz pieckāršojās, tā izauga par vienu no lielākajiem Krievijas impērijas industriālajiem centriem un Rīgas osta kļuva par Krievijas lielāko eksporta ostu. Laba ekonomiskā pārvaldība, augstākā līmeņa tehniskā izglītība (Politehniskais institūts) un daudzu vietējo un starptautisko banku klātbūtne piesaistīja investīcijas no Krievijas impērijas reģioniem un Eiropas.

Tā laika Rīga daudzos elementos atgādina mūsdienu ekonomiskā izrāviena veiksmes stāstus Honkongu, Singapūru un Dubaiju, kas biznesam un investīcijām (tranzīta, ražošanas un tirdzniecības nozarēs) nodrošina labi pārvaldītu, tiesisku vidi (britu tiesu sistēmas pamati), modernus finanšu pakalpojumus un specifiskas reģiona zināšanas darbam ar kaimiņos esošajām lielajām pasaules ekonomikām (Ķīna, Indija) un dažkārt biznesam ne pārāk draudzīgiem reģioniem (arābu valstis, Irāna, Dienvidāzija). Vislabākais apliecinājums tā laika Rīgas biznesa un lielpilsētas statusam Eiropas mērogā ir bagātais jūgendstila arhitektūras mantojums, kas gadsimtu mijā būvēts turīgu tirgoņu, ražotāju un baņķieru ģimenēm.

Mūsdienu Rīgas nozīme Krievijas un Eiropas ekonomisko attiecību starpniecībā parādās vismaz divās lielās Latvijas ekonomikas nozarēs. Viena ir Latvijas tranzīta koridors un ostu pakalpojumi, kas joprojām nodrošina būtiskas Krievijas derīgo izrakteņu un preču daļas transportēšanu uz Eiropas un pasaules tirgiem. Piemēram, 2016. gadā uzņēmums "Latvijas dzelzceļš" ir guvis vairāk nekā 300 miljonu eiro ienākumus no dzelzceļa pakalpojumu eksporta, galvenokārt Krievijas kravu turētājiem, bet Rīgas osta ir kļuvusi par lielāko Krievijas ogļu kravu apkalpotāju starp Krievijas un Baltijas jūras valstu ostām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!