austers
Foto: Privātais arhīvs
Mūsdienu patēriņa kultūrā izteikti dominē aktuālo vajadzību apmierināšana, nevis racionāla ilgtermiņa izdevumu plānošana. Cilvēki kopumā nav tendēti domāt par tālāku nākotni racionāli, visbiežāk visa uzmanība tiek pievērsta aktuālo vajadzību apmierināšanai, rēķinu segšanai viena mēneša vai, lielākais, gada ietvaros. Lielāki ieguvumi tālākā nākotnē tiek nepamatoti uzskatīti par mazāk vērtīgiem salīdzinājumā ar tūlītēju vajadzību apmierināšanu.

Finanšu līdzekļu pieejamība – dažādu aizdevumu veidā – vēl vairāk veicina sabiedrības apetīti pēc aktuālo vajadzību apmierināšanas. Turklāt "ātri un ērti" ir patērētāju galvenie vērtēšanas kritēriji finansējuma avotu izvēlē.

Cilvēki reti veido uzkrājumus kādas konkrētas preces vai pakalpojuma iegādei, tā vietā tiek izmantoti dažādi kredītu risinājumi – patēriņa kredīts, līzings, ātrie kredīti u. c. Patēriņa veicināšana no ekonomiskā aspekta nav nekas slikts, taču problēma slēpjas tajā, ka, ņemot aizdevumu aktuālo vajadzību apmierināšanai, vienlaikus tiek iegādātas arī neprognozējamas grūtības un papildu izdevumi, piemēram, nespējot atdot aizņēmumu laikus, ir jāmaksā papildus. Tas būtiski samazina iegūto labumu, radot papildu finanšu riskus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!