Delfi foto misc. - 64383
Foto: Cehs.lv kolāža
Jau tālajā 2013. gadā vadošā Rīgas domes partiju apvienība SC/GKR, kas nu jau vaiga sviedros par pilsētu rūpējas desmito gadu, solīja: "Šogad Rīgā sāks iekārtot jaunas, ērtas un modernas sabiedriskā transporta pieturvietas. Kopumā tiks labiekārtotas 800 pieturvietas, tai skaitā 300 nojumes tiks uzstādītas tur, kur iepriekš to nebija." Pagājuši teju seši gadi, un beidzot galvaspilsētas iedzīvotāji saņem solīto modernizāciju – podziņu, kuru piespiežot iespējams izgaismot transporta kustības saraksta tāfelīti. Skaidrs, ka par šādām inovācijām pilsētvidē mūs varētu apskaust pat Īlons Masks.

Jaunās un modernās pieturvietu plāksnes ar apgaismojuma funkciju ir izvietotas piecās pieturvietās 13. janvāra ielā, kā arī vienā 11. novembra krastmalas pieturvietā. Tā kā, pēc pēdējiem pieejamiem datiem, pilsētā ir 1887 pieturvietas, varam sarēķināt, ka modernizēts šobrīd ir vesels 0,31% galvaspilsētas pieturu. Iespaidīgi.

Vienas šādas modernas kustības saraksta plāksnes izgaismošanas ierīkošana izmaksā tikai nieka 4300 eiro (visām pilsētas pieturvietām tie būtu vairāk nekā 8 miljoni eiro). Pat neraugoties uz faktu, ka pēc zviedru parauga veidotas elektroniskās pieturvietu tāfeles, kuras uzrāda, pēc cik minūtēm ieradīsies nākamais sabiedriskais transports, kuras darbojas ar baterijām, nevis elektrības pieslēgumu, un kuras darbojas visu diennakti, nevis tikai piespiežot podziņu, citās valstīs izmaksā par vairāk nekā tūkstoti eiro mazāk, vēlos norādīt uz vairākām niansēm, kas, manuprāt, ir daudz sāpīgākas par kārtējo naudas izmešanu vējā.

Proti – šādu "modernu" pieturvietu izbūvēšana nozīmē, ka Rīgā joprojām ir vesels lērums pieturu, kuras atrodas pilnīgā tumsā, un tā vietā, lai pieturvietas izgaismotu, kā labākais risinājums ir izvēlēta podziņa, kas izgaismo izdrukātu transporta kustības lapiņu. Podziņa ar gaismu. Acīmredzot padomju laika komunālo dzīvokļu nostalģija pārāk spēcīgi sakņojas pilsētas vadības prātos, tāpēc ir sajūta, ka, gluži kā savulaik tualetē un vannasistabā, arī uz ielas katram vajag savu slēdzi ar savu spuldzi.

Mēs dzīvojam laikā, kad uz Marsu tiek sūtīti ģeoloģiskās pētniecības roboti, taksometru vai vakariņas uz mājām var izsaukt ar diviem viedtālruņa glāstiem, var veikt videozvanu uz jebkuru pasaules vietu, satiksmes plūsmu krustojumos bez cilvēka iesaistes var regulēt mākslīgais intelekts, bet "Rīgas satiksmes" izpratne par pieturvietu modernizāciju ir podziņa ar gaismu. Būtu smieklīgi, ja nebūtu tik skumji.

Labi, tagad ignorējam to, cik absurda šāda "modernizācija" ir savā būtībā, un ejam tālāk – kāpēc šīs transporta kustības plāksnes nevar izgaismot visu nakti, neliekot iedzīvotājiem spaidīt pogas? Modernas LED spuldzes visās pilsētas pieturu plāksnēs kopā dienā patērētu aptuveni tikpat daudz elektrības, cik laternu ieslēgšana Tapešu ielā. Cik daudz naudas šādi plānots ietaupīt, salīdzinot ar visu pilsētas apgaismojumu kopā? Varētu vēl pieminēt saules baterijas, bet – hei – ko gan sajēdzu no modernizācijas? Neesmu kvēls sazvērestības teoriju piekritējs, tomēr jau tā liekā projekta sarežģīšana ar papildu mehānismu izskatās pēc kārtējā pašmērķīgā sīkuma, kuram būs nepieciešamas regulāras papildu pārbaudes, apkopes un tīrīšanas ar nanoūdeni.

Tomēr piedāvāju pilsētas domei un "Rīgas satiksmei" neapstāties pie jau ieviestās modernizācijas un iet vēl tālāk. Piemēram – visos Rīgas luksoforos uzstādot podziņu, kuru nospiežot var apskatīties, kāda gaisma konkrētajā brīdī deg luksoforā. Visām mikrorajonu laternām pievienot slēdžus ar taimeri, kas, gluži kā blokmāju kāpņutelpās, ieslēdz apgaismojumu uz konkrētu laiku, kamēr gājējs aiziet līdz nākamajam slēdzim, bet tad atslēdzas, lai lieki netērētu elektrību.

Tāpat pogas, ar ko uz mirkli ieslēgt apgaismojumu, vajadzētu uzstādīt arī pie Brīvības pieminekļa, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja, Latvijas Nacionālās operas un citiem tūrisma objektiem, kas naktīs bieži vien izgaismoti pilnīgi pa tukšo. Pat vēl labāk – pie šiem objektiem podziņas piespiešana varētu būt maksas pakalpojums, teiksim – 2 eiro par gaismas ieslēgšanu uz minūti.

Vēl ierosinu ziemas sezonā visus sabiedriskā transporta līdzekļus aprīkot ar sniega tīrīšanas lāpstām, tādējādi atrisinot sniega tīrīšanas problēmas pilsētā, jo, nu, sabiedriskajam tāpat jābraukā apkārt, vismaz nebūs pa tukšo. Vasarā savukārt visiem, kas iebrauc pilsētā, varētu piešķirt šķembu maisiņus, ar ko, sēžot sastrēgumos, aizbērt Čaka ielas bedres.

Šīs ir tikai dažas ātras idejas. Ja Rīgas domei vai "Rīgas satiksmei" ir interese par ilgtermiņa sadarbību ar "Cehs.lv", lūdzu, rakstiet cehslv@gmail.com – mēs jums palīdzēsim. Smukās meitenes savukārt uz šo pašu e-pastu var sūtīt sava torsa bildes.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!