Aviācija ir viena no tām nozarēm, kas spēj ātri un efektīvi pielāgoties brīžos, kad tiek identificēti ceļošanas un veselības riski. Covid-19 pasaules pandēmija nav izņēmums – nozare ir izstrādājusi un ieviesusi vērienīgus un efektīvus drošības pasākumus, kuru rezultātā gaisa transports arī pandēmijas laikā ir viens no drošākajiem pārvietošanās veidiem.
Eiropas Savienībā (ES) par civilās aviācijas drošību atbild Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūra (EASA – European Union Aviation Safety Agency). Jau kopš pandēmijas sākuma EASA kopā ar citu ES aģentūru – Eiropas Slimību profilakses un kontroles centru (ECDC – European Centre for Disease Prevention and Control) – strādā, lai nodrošinātu efektīvus pasākumus epidemioloģisko risku mazināšanai aviācijā. Īsā laika posmā kopš pandēmijas sākuma abas aģentūras izstrādāja Covid-19 Aviācijas veselības drošības protokolu1, kurā ir detalizēti aprakstītas vienotas un zinātniski pamatotas prasības, kas ir jāievēro lidostām, aviokompānijām, gaisa kuģu ekipāžām, piegādātājiem un citiem nozares pārstāvjiem, lai savā darbībā mazinātu Covid-19 epidemioloģiskos riskus. Uzņēmumi, kas ir ieviesuši un izpilda iepriekšminētās prasības, ir pievienojušies EASA Covid-19 ierobežošanas hartai2, tādējādi apliecinot savu gatavību strādāt pēc augstākajiem aviācijas nozares epidemioloģiskās drošības standartiem un sadarboties nacionālā un starptautiskā līmenī slimības izplatības risku mazināšanai. Lidosta "Rīga" un nacionālā aviokompānija "airBaltic" kā vienas no pirmajām ieviesa visus nepieciešamos drošības pasākumus un pievienojās šai hartai.
Iepriekš minētais ļāva līdz minimumam samazināt riskus gan pasažieriem, gan aviācijas nozarē strādājošajiem ceļojuma laikā vai darbavietā saslimt ar Covid-19. Starptautiskā Aviācijas transporta asociācija (IATA – International Air Transport Association), kuras biedri ir lielākā daļa pasaules aviokompāniju, savā pētījumā3 ir secinājusi, ka varbūtība saslimt ar Covid-19 lidojuma laikā ir viens pret 27 miljoniem.