Delfi foto misc. - 77448
Foto: LETA

Kārtējais gads, kārtējās auto nodokļu izmaiņas. Šogad, pāršķirstot arhīva materiālus, nācās fiksēt visai bezcerīgu ainu. Jau no 2011. gada Auto Asociācija katru gadu ir vērsusi uzmanību uz to, ka ir jābeidz izmantot auto nodokļu sistēmu kā brutālu budžeta piepildīšanas rīku, bet to nepieciešams veidot kā stimulējošu mehānismu videi draudzīgu auto izvēlei, citādi mūsu autoparks neglābjami noveco, un ar katru gadu šo "izlieto ūdeni" savākt kļūs arvien grūtāk. Diemžēl šis gads nav izņēmums.

2021. gada budžetā tika iekļautas un arī pieņemtas izmaiņas transportlīdzekļu nodokļos. Uz transportlīdzekļiem tiek attiecināti divu veidu nodokļi. Transporta ekspluatācijas nodoklis (TEN), kuru reizi gadā maksā katrs reģistrētā transporta līdzekļa īpašnieks. Līdz 2009. gadam ražotiem auto šis nodoklis ir atkarīgs no masas vai masas, jaudas un tilpuma attiecības, pēc 2009. gada ražotajiem auto tas atkarīgs no CO2 izmešiem. Papildus TEN uzņēmumiem tiek piemērots arī uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis (UVTN), kas tiek iekasēts par katru uzņēmuma īpašumā esošo auto un tiek aprēķināts atkarībā no automobiļa dzinēja tilpuma.

Izmaiņas ir skārušas abus šos nodokļus. UVTN palielinājums tiek pamatots ar patēriņa cenu indeksāciju, un nodokļa likme ir pieaugusi par vidēji 7,8%. Automašīnām ar dzinēja tilpumu līdz 2000 cm³ tā ir pieaugusi līdz 31 eiro mēnesī līdzšinējo 29 eiro vietā, no 2001 cm³ līdz 2500 cm³ attiecīgi 49 eiro līdzšinējo 46 eiro vietā un no 2501 cm³ līdz 3000 cm – 66 eiro pret 62 eiro. Turklāt ir ieviesta jauna kategorija virs 3000 cm³ ar likmi 82 eiro mēnesī. Līdz šim šīs automašīnas tika apliktas ar nodokļa likmi 62 eiro mēnesī. Kopumā šī nodokļa izmaiņas palielinās valsts budžeta ieņēmumus par 1,7 miljoniem eiro. Diemžēl arī te tika palaista garām iespēja veicināt uzņēmumu izvēli par labu videi draudzīgiem auto un saglabāta piesaiste visai arhaiskam kritērijam, dzinēja tilpumam CO2 izmešu vietā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!