Sanda Niedrīte: Kā pasargāt uzņēmuma preču zīmi un tajā investēto laiku un līdzekļus
Foto: Shutterstock
Vai esat kādreiz aizdomājušies, kāda būtu pasaule bez preču zīmēm, bez logo un bez atpazīstamības veicināšanas iezīmēm? Kāds būtu "Apple" zīmols bez ābola vai tā dizaina vai "Google" bez tik labi zināmā logo? Reti kurš var iedomāties šīs kompānijas bez to vizuālās identitātes un produktiem, kuri tās pārstāv. Vizuālā identitāte, logo, preču zīme un zīmols ir tie aspekti, kas veicina kompānijas atpazīstamību tirgū un izceļ to konkurentu vidū.

Lai arī dažkārt var šķist, ka logo ir tikai simbolu vai burtu kopums, tā īsti nav, jo zīmola vērtību un patērētāja viedokli ietekmē neskaitāmi faktori. Piemēram, saskaņā ar "Forbes" datiem 2020. gadā "Apple" bija atpazīstamākais un vērtīgākais zīmols pasaulē – tika lēsts, ka tā vērtība ir 241,2 miljardi ASV dolāru. [1] Lai izveidotu veiksmīgu un atpazīstamu zīmolu, uzņēmumi tirgus izpētē, stratēģijā, atpazīstamības veicināšanā un vēl neskaitāmās jomās iegulda milzu resursus. Zīmols ir tas, kas rada vērtību, un var būt pat viens no būtiskākajiem iemesliem, kādēļ uzņēmums gūst peļņu.

Lai arī logo ir šķietami acīmredzamākais intelektuālais īpašums, tas nebūt nav vienīgais, kas veido uzņēmuma vai tā preču zīmes atpazīstamību. Vizuāls dizains, vārds, skaņa, smarža, figūras, telpiskas zīmes vai novietojums, ornaments, krāsa var radīt patērētāju asociāciju ar konkrētu uzņēmumu. Vai zinājāt, ka populārā apavu ražotāja "Christian Louboutin" sarkanā zole ir aizsargāta kā preču zīme? Un vai zinājāt, ka varat tikt iesūdzēti tiesā, ja izmantosiet "Tiffany Blue" krāsu, kas arī ir aizsargāta kā preču zīme? Būtiski arī pieminēt, ka Latvijā nesen apgabaltiesa pieņēma unikālu spriedumu, atzīstot sieriņa "Kārums" un "Food union" tiesības uz oranžo krāsu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!