Delfi foto misc. - 80103
Foto: Privātais arhīvs
2020. gada rudenī Satiksmes ministrs ierosināja jaunu grēku, par kuru uzņēmēju varētu izslēgt no dalības iepirkumā – sliktu reputāciju. Tolaik tā bija politiska reakcija uz konfliktu starp premjeru un Satiksmes ministru saistībā ar starppilsētu autobusu pārvadājumu tirgu. Nule dažādu vēju un būvnieku karteļa pūsta šī iniciatīva radījusi situāciju, kurā Saeimai piedāvāts reformēt publiskos iepirkumus tā, lai tajos būtu ļoti grūti uzvarēt godprātīgam Latvijas uzņēmumam. Kāpēc?

Lai novērstu korupcijas bedri, kuru radītu neskaidra reputācijas kritērija iekļaušana Publisko iepirkumu likumā, visas organizācijas un iestādes, kuras ikdienā strādā ar iepirkumiem, vienojās atbalstīt Finanšu ministrijas (FM) ieceri. Publisko iepirkumu likums jau šobrīd paredz desmit grēkus, kurus pieļāvušie, dalību iepirkumā neturpina - nodokļu parādus, pārkāpumus nodarbināšanā, Konkurences padomes sodus u.c. FM piedāvāja aizstāt jau pieminēto sliktu reputāciju ar jauniem, papildus kritērijiem, par kuriem uzņēmumus izslēdz no dalības iepirkumā. Pirmā problēma ar šiem kritērijiem bija tāda, ka tie tika steidzīgi izrauti no Finanšu ministrijas atvilktnes un piecu dienu laikā formāli apstiprināti Ministru kabinetā.

Tās dažas diskusijas par jaunajiem kritērijiem, kas līdz šim ir notikušas, pavada FM redzējuma uzspiešana, Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vadītāja intervijas presē un deputātu maldināšana par to, ka uzņēmēju organizācijas ir visu saskaņojušas. Tomēr to piedalīšanās šajā darbā vairāk atgādina datorspēli, kurā iespējas iebilst definē un paša izvēlētos brīžos ieslēdz spēles radītājs. Šādā situācijā diskusijai nav vietas.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!