Latvijas Tirgotāju asociācija (LTA) regulāri veic patēriņa preču cenu salīdzinājumu veikalos kopš pagājušā gadsimta 90.gadu vidus. Aprēķinot vidējās cenas, izmantojam veikalos norādītās cenas, nerēķinot akciju cenas. Salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, vērojams neliels cenu samazinājums vai stabilizācija gandrīz visās produktu grupās. Turpinās neliels kāpums graudu un maizes produktiem, strauji pieaugusi cena tomātiem un gurķiem.
Tālāk skats uz cenām gada griezumā.
Piena produktu grupā Piena, kefīra, krējuma, sviesta cena ir pieaugusi par 30 - 33%. Par 50% pieaugušas cenas sieram, par 20% pieaugusi biezpienam un tā izstrādājumiem. Tāpat par 30% pieauga olu un eļļu cenas, savukārt, majonēze par 45%.
Gaļas produktiem gada periodā cenas pieaugušas par 17 - 50%, visvairāk vistas broilera cena (par 50%), zemākais (17%) pieaugums sardelēm.
Maize un labības izstrādājumi Salīdzinot ar pagājušā gada decembri vērojams cenu pieaugums visām precēm, vislielākais pieaugums ir baltmaizei, kuru tagad vidēji izmaksā 1,46 eiro, iepriekšējo 0,57 vietā (par 150%). Rupjmaizei cena ir pieaugusi daudz mazāk - par 17%.
Auzu pārslu vidējā cena palielinājusies visvairāk – par 111%, manna – par 96%, milti – 70%, griķi tagad maksā gandrīz par 59% dārgāk, makaroni – 16%, rīsi – 7%.
Salīdzinājumā ar 2022. gada decembri sālim un cukuram sadārdzinājums ir ap 60%, ar 2020.gada decembri – 80%.
Augļu un dārzeņu cenas visvairāk kāpušas tomātiem (par 78%). Cenas kritušās āboliem (par 23%) un kartupeļiem (-2%). Šajā grupā šoreiz vairāk kāpušas cenas pārējiem augļiem: no 4% kivi līdz 49% banāniem. Dārzeņu grupā pārējiem kāpums līdzīgs 21 (gurķi) - 42% (kāposti un burkāni) robežās.
Dzērienu grupā kritušās sulu un šampanieša cenas, neliels pieaugums (ap 20%) minerālūdeņiem, cenu lēciens coca-colai – par 90%. Tējai kāpums -11-37%, savukārt, kafijai – 73%.