MISC 2.0 - 21123
Foto: Privātais arhīvs
Krīžu un izaicinājumu laikā Latvijas uzņēmumi apliecinājuši savu radošo potenciālu, mainot biznesa modeļus, pakalpojumus un produktus, lai turpinātu biznesa darbību un attīstību, tomēr vairumā gadījumu tās bijušas inovācijas, kas ieviestas ārējo faktoru ietekmē. Vai uzņēmumi ir gatavi pārslēgties uz apzinātu inovatīvo domāšanu, plānveidīgi un mērķtiecīgi izvirzot inovācijas kā daļu no uzņēmuma izaugsmes, iegūstot konkurētspējas priekšrocības vēl pirms krīzēm?

Lai gan Latvijas uzņēmējiem piemīt augsts inovatīvais potenciāls un biznesa darbībā tiek īstenotas dažādas inovatīvas idejas, vairumā gadījumu tas notiek neapzināti. Uzņēmumiem nav izstrādātas vienotas pieejas, kā virzīt inovatīvos procesus, līdz ar to citreiz pat labākās idejas paliek dokumentu melnrakstos, e-pastā vai izskan tikai sapulcēs. Tomēr esmu pārliecināts, ka inovatīvai domāšanai ir jābūt katra uzņēmuma DNS, jo tikai tā iespējams kāpināt savu konkurētspēju, apsteigt izaicinājumus vai - tiem būt gatavākiem un radīt ko jaunu un nebijušu.

Raugoties pasaules kontekstā, Latvijas rezultāts inovāciju jomā šobrīd nav iepriecinošs. 2022. gada Globālajā inovāciju indeksā Latvija ir noslīdējusi līdz 41. vietai, turklāt aizvadītajos gados tā savās pozīcijās ir svārstīga, te pakāpjoties, te atkal zaudējot kādu vietu indeksā. Tikmēr kaimiņos - Igaunija ierindojas reitinga 18. vietā, bet Lietuva 39. vietā. Šo rādītāju pavisam noteikti var kopīgiem spēkiem uzlabot, redzot inovāciju attīstību kā ilgtermiņa investīciju, tāpēc apzināta inovatīvā domāšana biznesā šobrīd ir must have, lai uzlabotu gan savus biznesa rādītājus, gan kopējos Latvijas rādītājus pasaules mērogā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!