Par aizliegumu iebraukt Baltijā ar Krievijas auto numuriem nelīmējās kopā, ka tas ir vien EK ieteikums un valstīm to jāievieš, kaut arī to paredz ES regula, kas ir tieši piemērojama. Pārbaudīsim.
Kas tieši publicēts medijos?
Latvijas medijos, piemēram te, pagājušā nedēļā izskanēja šāda ziņa: "Eiropas Komisija 8.septembrī publicēja skaidrojumus par importu un preču ievešanu no Krievijas. Tajos teikts, ka ir aizliegts ievest personīgās automašīnas un personīgās mantas. Vēlāk Eiropas Komisija paziņoja, ka šim sarakstam ir konsultatīvs raksturs un ES valstīm individuāli jāizlemj, vai noteikt aizliegumus."
Kas tad rakstīts ES regulā?
Nav jābūt juristam, lai zinātu ES tiesību pamatus - ES direktīvās noteiktais mērķis jāievieš nacionālā likumā, bet regulas jau ir kā likums - tieši piemērojamas. Ņem un lieto. Tad kādēļ attiecīgajā regulā paredzētajam sarakstam esot konsultatīvs raksturs? Un ko tieši paredz attiecīgais regulas pants?
"Savienībā ir aizliegts tieši vai netieši pirkt, importēt vai nodot XXI pielikumā uzskaitītās preces, ja šo preču izcelsme ir Krievijā vai ja tās tiek eksportētas no Krievijas."
Kā tas tulkojams?
Te viss ir skaidrs, nav nekādas rekomendācijas vai kas Latvijai individuāli lemjams. Aizliegts un viss. Pat pirkt bez importa aizliegts. Vārds 'nodot' latviskots mazliet neveikli, kas paliek skaidrāks, atšķirot anglisko tekstu: 'transfer'. Tātad, arī jebkura pārvietošana pāri robežai, ne vien imports, ir iekļauta šajā aizliegumā. Pielikumā XXI uzskaitīto preču saraksts ir visai plašs un par auto tas iekļauj visaptverošus KN kodus 8703 un 8704. Tātad, arī tranzīts uz valstīm ārpus ES nav atļauts, pat ja tas nešķērso ES teritoriju. Šādu nostāju apstiprina arī EK publicētie skaidrojumi.
Tad kādēļ 'konsultatīvs raksturs'?
Pašā regulā septembrī nav bijušas nekādas izmaiņas. Pēdējie grozījumi stājās spēkā jūnijā un nākamie būs oktobrī, bet tie neskar iepriekš minēto pantu. Tādēļ vienīgais loģiskais skaidrojums paliek - EK kādā brīdī apķērās, ka šo ierobežojumu drīkst piemērot arī auto ievešanai uz laiku un paziņoja par to ES dalībvalstīm skaidrojošā formā. Baltija uz šādām ziņām noreaģēja visātrāk, bet aizliegums piemērojams visā ES.
Šis pieņēmums apstiprinājās..
Minētajos EK regulas skaidrojumos tieši 12.septembrī parādījās komentārs par auto ar Krievijas numuriem ievešanu. Tur EK apstiprina, ka aizliegums attiecas uz auto, t.sk. privātā lietošanā esošo (tūristu privātā manta). Starp citu, EK tur atsaucas uz jau esošu ES tiesu praksi - nepieciešamības gadījumā iespējams papētīt arī to. Auto iespējamās uzturēšanās ilgums Savienībā un muitas procedūras, saskaņā ar kurām auto ielaisti, arī nav būtiski.
Muitas statuss vs numura zīme
Starp citu, tehniski, muitas vajadzībām numura zīme nav noteicoša šo sankciju piemērošanai - svarīgs ir preču (auto) statuss - vai precei ir Krievijas izcelsmes statuss (tā ir ražota vai atmuitota Krievijā) vai tā tiek eksportēta no Krievijas. Vairumā gadījumu, gan, Krievijā izdota numura zīme arī nozīmē, ka auto ir atmuitots Krievijā.
Personīgā manta tūristiem
Problēma ar regulas interpretācijām radās arī, saliekot kopā iepriekš minēto pantu ar citu, kas atļauj pārvietot personīgo mantu. Tieši par šo EK komentējusi, ka ES valstis drīkst lemt par cilvēku, kas ieceļo no Krievijas, personīgo mantu - kur novilkt saprāta robežu - vai Krievijā ražotas zobu pastas ievešana pakļaujas terminam 'transfer'. Tam, manuprāt, nav nepieciešams muitniekiem no galvas iekaļams preču saraksts. Vien nepieciešams veselais saprāts, kā to arī rekomendē EK. Tomēr, kā jau minēju, tūristu personīgās mantas ievešanas atļauja neattiecas uz personīgo auto.
Šaubu gadījumā sankcijas jātulko paplašināti, paturot prātā mērķi - samazināt Krievijas resursus, lai tā spētu finansēt karu Ukrainā.
Kā ar jau ES esošiem auto?
Uz ES jau esošajām Krievijas precēm neattiecas ievešanas aizliegums - tā skaidro EK, atbildot uz 3.jautājumu. Taču jāatceras, ka jautājumā EK skaidro par precēm, kas jau izlaistas ES brīvam apgrozījumam (importētas). Mašīnas ar Krievijas numuriem ir ievestas uz laiku un nav importētas. Tātad, tehniski arī uz tām jau šobrīd attiecas aizliegums un to tieši šādi skaidro arī EK, atbildot uz 12.jautājumu. Tomēr šķiet, ka aizliegums tomēr attieksies tad, kad beigsies katram auto individuālais 6 mēnešu ievešanas uz laiku termiņš.
Tikmēr Vācijā..
Dzirdēts, ka Vācijā jau kādu laiku neielaiž auto ar Krievijas numuriem, savukārt, jau ievestie auto esot konfiscēti un par to notiekot tiesāšanās. Starp citu, kamēr Latvija flirtē ar jautājumu vai VID atļāva Latvijas Gāzei nepiemērot papildus 20% UIN dividenžu izmaksai uz Krieviju (!) un vai (kā jau ierosināju TV3) nepieciešams šo nodokli palielināt, tikmēr Vācija mierīgi nacionalizēja attiecīgās akcijas. Ko tu (garā) stipram padarīsi..
Muitas šefs šo interpretāciju apstiprināja
Vēl drošības pēc, lai neko svarīgu nepalaistu garām, uzzvanīju muitas šefam. Raimonds Zukuls arī zināja par šo pakomentēt, ka šobrīd praksē uz ielām esošos auto ar Krievijas numuriem policija speciāli netvarstīs. Turklāt, pagaidām ir valstis, kas vēl nav aizliegušas auto ar Krievijas numuriem iebraukšanu ES, tādēļ iespējama šādu auto iebraukšana Latvijā no ES teritorijas. 1/2 gada laikā situācijai ar Latvijā esošajiem numuriem vajadzētu normalizēties, kad beigsies ievešanas uz laiku termiņš.