Augstākās izglītības nozare vienmēr ir bijusi tehnoloģiju ieviešanas priekšgalā. " OpenAI" izstrādātajam mākslīgā intelekta valodas modelim "ChatGPT" šajā nozarē bijusi liela nozīme. Aplūkosim piecus posmus tā attiecībās ar augstāko izglītību.
Mīlestība no pirmā acu uzmetiena: mēs tevi mīlam, "ChatGPT"!
Kad "ChatGPT" pirmo reizi parādījās tirgū, sabiedrība bija sajūsmā. Profesori, studenti un pētnieki bija patiesi pārsteigti par tā piedāvātajām iespējām. Atbildes uz jautājumiem tika sniegtas nekavējoties, pētniecība guva jaunu sparu, un "ChatGPT" zināšanu vēriens bija nepārspējams. Pēkšņi visos studentu darbos bija nevainojama angļu valoda, tā bija pareiza, precīza un argumentēta. Tomēr šis posms nesa arī nelielu eksistenciālu krīzi. Vai šis mākslīgais intelekts aizstās tradicionālās mācības? Tā spēks lika mums apšaubīt savu lomu izglītībā.
Nedrošība: spožums pamazām zūd
Drīz vien sākotnējais spožums sāka gaist. Pamanījām, ka "ChatGPT" ir trūkumi. Tas mēdza sniegt vienu un to pašu atbildi, nespēja veikt aprēķinus un katrā ziņā neaizstāja cilvēka domāšanu un intuīciju. Brīžos, kad vēlējāmies saņemt atbildes ātri, tas kavējās. Kļuva skaidrs, ka "ChatGPT" ir tikai instruments, nevis cilvēka intelekta aizstājējs. Taču pa to laiku vairums jau bija aizrāvies. Jau bija paspējušas izveidoties attiecības, dažs labs "ChatGPT" pat bija devis vārdu (kāds kolēģis to sauca par Halku) un sacīja "lūdzu" un "paldies". Tas lika aizdomāties – vai piedzīvojām tādu pašu sajūsmu kā tad, kad atklājām Vikipēdiju?
Pielāgošanas fāze
Apzinoties tā ierobežojumus, pedagogi un skolēni arvien biežāk vaicāja: "Kāpēc "ChatGPT" to vienkārši nevar izdarīt?" Vēlējāmies, lai tas labāk izprastu kontekstu, lai domātu dziļāk. Tas bija laiks, kad nācās cīnīties un mēģināt panākt līdzsvaru. Kā efektīvi šo rīku izmantot, pārmērīgi uz to nepaļaujoties? Tas bija arī laiks, kad saņēmām aizvien vairāk studentu darbu, kuru līdzautors bija "ChatGPT", – ar tādu pašu struktūru, tādu pašu valodu un tādu pašu ideju (trūkumu). Tā kā šo rīku izmantoja prāta vētrām un ideju ģenerēšanai, trūka viedokļu daudzveidības un, vēl satraucošāk, – informācijas. Datiem, protams, uzticamies, taču šīs esejas rakstītas, izmantojot "ChatGPT" sarūpētas struktūras, kurām pēc tam piemeklēta informācija.
Saistību posms
Taču, laikam ritot, augstākā izglītība atkal sāka saskatīt tā vērtību. Apzinājāmies nepilnības, taču spējām saredzēt arī plašāku kopainu. "ChatGPT" izrādījās uzticams palīgs. Tas varēja sniegt informāciju, palīdzēt ar sākotnējo izpēti un pat ar prāta vētrām. To lietot bija ērti. Iemācījāmies tam sniegt pareizos norādījumus, lai gūtu vēlamos rezultātus. Apņemšanās integrēt "ChatGPT" izglītības procesā kļuva negrozāma. Tika izstrādātas vadlīnijas, un "ChatGPT" nu jau ieņēma stabilu vietu studiju procesā, jo priekšrocības pārsniedza tā trūkumus.
Pieņemšanas posms
Šobrīd augstākajā izglītībā "ChatGPT" ir stabilā pieņemšanas posmā. Apzināmies, kurās jomās "ChatGPT" noder un kurās jāiesaistās cilvēkam. Runa nav par to, ka viens būtu jāaizstāj ar otru, bet gan par izpratni, kā abiem pastāvēt līdzās, lai nodrošinātu labāku mācīšanos. Esam pateicīgi "ChatGPT" (un tā līdziniekiem) un novērtējam to kā uzticamu atbalstu. Tomēr pievēršamies arī personīgajai izaugsmei, apzinoties – lai gan "ChatGPT" var sniegt informāciju, tās interpretācija, kritiskā domāšana un pielietošana joprojām ir cilvēka ziņā.
Mūsu mērķis ir apmācīt studentus, lai tie spēj ne tikai izmantot šos rīkus, bet arī izzināt savu kritiskās domāšanas un radošuma potenciālu. Problēma ir tajā, ka, lai attiecības šo posmu sasniegtu, parasti ir nepieciešami gadi (medusmēnesis vien var ilgt veselu gadu), un mūsu mākslīgā intelekta draugs strauji mainās, tāpēc arī mums veikli jāmācās un jāpielāgojas. Tātad tā nav gulbju laulība (kas vieno putnus uz mūžu) – joprojām nav skaidrs, kā "ChatGPT" attīstīsies, ko tas ļaus un kā tiks izmantots.
Tāpēc paredzu jaunas krīzes, jaunus atklājumus un jaunas eksistenciālas bažas kaut kad nākotnē, un tad atkal.
Tomēr kopumā "ChatGPT" ir ievērojams papildinājums augstākajai izglītībai. Tas saskāries ar skepsi, raisījis jautājumus, bet galu galā atradis savu vietu kā noderīgs instruments. Šobrīd mēs svinam līdzāspastāvēšanu, ko tas ienesis augstākās izglītības nozarē. Un ar nepacietību gaidām jauno un uzlaboto versiju.