MISC 2.0 - 27777
Foto: Privātais arhīvs
Pagājušā gada nogalē konferencē "The Future of Insurance Europe" frāzes "digitālā transformācija" un "inovāciju kultūra" tika ne reizi vien dzirdētas. Šajā ziņā apdrošināšanas bizness nav izņēmums – lai pielāgotos klientu mainīgajām vajadzībām, ir jāiet līdzi laikam, jāspēj būt elastīgam, piedāvājot jaunus produktus, pēc iespējas efektīvāku apkalpošanu. Uzsvars uz spēcīgu tehnoloģiju pārvaldību arī 2024. gadā būs svarīgs biznesa priekšnoteikums.

Dati ir uzņēmuma sirds, un ieguvēji būs tie, kas patiesi ieklausīsies klienta vajadzībās, – ar šādu atziņu no starptautiskās apdrošināšanas nozares konferences es atgriezos decembrī. Datu attīstība un tehnoloģiju pārvaldība jau šobrīd ir vieni no galvenajiem virzieniem, kuros es saskatu milzu potenciālu, attiecīgi veicot gudras investīcijas un nodrošinot efektīvu resursu izmantošanu, lai turpinātu to sekmīgu attīstību.

2024. gadā tehnoloģijas turpinās būtiski ietekmēt apdrošināšanas nozari, rūpējoties ne tikai par pakalpojumu kvalitāti un precīzu produkta pielāgošanu, bet arī ātru apkalpošanu gan produkta iegādē, gan atlīdzības izmaksā.

Inovācijas un cilvēki

Apdrošināšanas bizness pieder pie tradicionālā biznesa kategorijas, tāpēc vārdu salikums "inovācijas un apdrošināšanas bizness", iespējams, nav tik bieži dzirdēts. Taču apdrošināšanas uzņēmumu dienaskārtībā jau šodien būtisks uzsvars tiek likts uz efektīvu digitālu transformāciju un inovāciju izplatību uzņēmuma iekšienē. Tam nepieciešamas ne vien organizatoriskas izmaiņas uzņēmumā, bet arī spēja izvēlēties svarīgāko.

Inovāciju nozīmīgums mūsdienās tiek īpaši uzsvērts un pamatots ar to, ka Eiropas sabiedrība noveco un uzņēmumiem aizvien biežāk trūkst darbaspēka klientu apkalpošanas jomā. Īpaši, ja uzņēmuma mērķis ir nodrošināt vislabāko klientu pieredzi. Te rodas jautājums: kā paveikt vairāk ar esošo darbinieku skaitu? Digitālajai transformācijai ir būtiska loma šo jautājumu risināšanā. Turklāt, pretēji joprojām valdošajām bažām, automatizācija neiznīcina darbvietas, bet ļauj ar pieejamajiem resursiem paveikt vēl vairāk.

Digitalizācija piešķir jaunu nozīmi arī jēdzienam "mūžizglītība". Inovācijas tiek ieviestas lielā ātrumā, tāpēc ir nepieciešams pastāvīgi ieguldīt darbinieku kompetencēs un rast iespējas pielāgoties pārmaiņām. Piemēram, uzņēmuma iekšienē radot "inovāciju kultūru", kas sniedz iespēju mācīties vienam no otra.

Apdrošināšanas nozarē var un vajadzētu automatizēt daudzas darbības, bet ne pilnīgi visas. Vienkāršāko darbu automatizācija ļauj atbrīvot cilvēkresursus tieši tur, kur tie var nodrošināt vislielāko vērtību. Klientu apkalpošanas jomā nereti gadās nestandarta situācijas, kad nepieciešama tieši cilvēka iesaiste. Kā viens no piemēriem varētu būt: Ziemassvētku laikā vēlā vakara stundā kādam apdrošināšanas klientam bija salūzusi automašīna un viņš bija palicis uz ceļa, kas radīja lielu satraukumu. Apdrošinātājs ne vien nodrošināja palīdzību uz ceļa, bet arī atlīdzināja neparedzētos izdevumus par naktsmājām, lai svētki nebūtu jāpavada automašīnā. Šis stāsts parāda, ka apdrošināšanas nozare pastāvīgi saskaras ar situācijām, kuras prasa cilvēcisku pieeju.

Konferences laikā tika arī daudz spriests par risku pārvaldību un globālajiem izaicinājumiem, ko izraisa klimata pārmaiņas. Viena dabas stihija var nodarīt postījumus, kuru atlīdzību summa apdrošinātājam veidos pat visa gada atlīdzību izmaksas. Jau 2023. gadā mēs pārliecinājāmies, ka dabas stihijas spēcīgi postīja Baltijas iedzīvotāju īpašumus. Apdrošinātājam ir jāspēj izprast un pārvaldīt šos riskus, lai tie būtu ilgtspējīgi. Vēl viena aktuāla problēma mūsdienās ir kiberdrošība. Apdrošināšanas uzņēmumi var dot savu ieguldījumu arī šajā jomā.

Uzmanības centrā klients: izpratne un reaģēšana

Papildus digitālajai transformācijai vienlīdz svarīgi ir organizācijā radīt inovāciju kultūru. Apdrošināšanas sabiedrības, kas īsteno tradicionālo biznesa modeli, mainās, tās arvien vairāk pievēršas mehānismiem, kas atvieglo un paātrina inovāciju izplatību uzņēmuma iekšienē. Uzņēmuma uzdevums ir gādāt par to, lai darbinieki pēc iespējas vairāk spētu un varētu reāli dot ieguldījumu uzņēmuma nākotnē.

Vēl viena spilgta inovāciju tendence apdrošināšanas biznesā ir sadarbība ar jaunuzņēmumiem. Jaunuzņēmumi bieži vien koncentrējas uz kādu augsti specializētu problēmu, labi pārzina savu jomu un atrod tajā ļoti mērķtiecīgus tehniskos risinājumus, ko var piemērot jau esošajiem biznesiem. "If" cieši sadarbojas ar jaunuzņēmumiem, un viens no veiksmīgākajiem šādas partnerības rezultātiem ir fotogrāfiju atpazīšanas tehnoloģija, kas paātrina atlīdzību pieteikšanas procesu. Mūsu fokusā ir efektīvas inovācijas, kas varētu būt veiksmīgas arī nozares mērogā. Būtisku ieguldījumu tajā sniedz arī "If" iekšējais inovāciju centrs (hub), kurā darbojas kolēģi ne tikai no Baltijas valstīm, bet arī no Norvēģijas, Zviedrijas un Somijas – ar mērķi, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, meklēt radošus risinājumus.

Uzskatu, ka lielākās pārmaiņas Baltijas valstīs, sekojot Rietumeiropas tendencēm, jau tuvākajā laikā būs saistītas ar koncentrēšanos uz klientu. Lai gan uz klientu orientēta stratēģija nav nekas jauns, ir patiešām grūti to konsekventi ievērot un pareizi īstenot. Mūsdienās šo uzdevumu ievērojami atvieglo digitālās tehnoloģijas un iespēja izmantot apdrošināšanas uzņēmumu rīcībā esošos datus, kas ļauj ne tikai pazīt klientu, bet arī sniegt viņam vislabāko pieredzi.

Lai arī Baltijas valstis šajā vilcienā ir iekāpušas nedaudz vēlāk, mūs raksturo īpašs paātrinājums, efektivitāte un vēlme sasniegt rezultātu. Tāpēc, ja patiesi spēsim konsekventi ievērot izvēlēto virzienu un prioritātes, ar inovatīviem risinājumiem varētu pat pārspēt lielākos, taču krietni lēnākos nozares milžus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!