Sabiedriskajos medijos arvien biežāk parādās informācija par uzņēmumiem, kas, neskatoties uz Krievijas karu Ukrainā, turpina sadarbību ar agresorvalsti, par to nesaņemot nekādu reālu nosodījumu un neizjūtot savas rīcības negatīvās sekas. Kaut arī tiek uzsvērti dažādi argumenti, kas attaisno šādu sadarbību noteiktās nozarēs un jomās, tomēr apziņa, ka šāda rīcība ir pretrunā sabiedrības un valsts interesēm, ir nomācoša.
Uzņēmumu inicatīvu ietvaros, piemēram, Elektrum ziedojumu vākšanas Ukrainai kampaņas ietvaros tikām mudināti pievērst lielāku uzmanību savām ikdienas patēriņa izvēlēm, sākot ar niecīgiem un šķietami nevainīgiem pirkumiem līdz lēmumiem, kas, var ietekmēt karadarbības virzību Ukrainā, tostarp atbildīga dabas gāzes piegādātāja izvēle. Taču, runājot par gāzi, nevar izvairīties un nerunāt par atbalsta mehānismu trūkumu patērētājiem, kas šādas izvēles vēlas veikt. Svarīga loma šajās izvēlēs ir zināšanām par šo uzņēmumu īpašniekiem, produktu izcelsmi, izpratni par uzņēmuma darbības ētiskumu un reputāciju.
Apzinātu un ikviena cilvēka vērtībām atbilstošu lēmumu pieņemšana prasa ne tikai skaidras personiskās pozīcijas apzināšanos, bet arī jaunu paradumu veidošanu, kad, izvēloties uzņēmumu, kuram maksājam par pakalpojumu, izvērtējam arī tā darbību plašākā kontekstā, - gan attieksmē pret cilvēkiem, vidi, gan vispārējām morāli ētiskām normām.
Saskaņā ar Kantar aptauju, Latvijas patērētāji, pieņemot lēmumus par pirkumiem, primāri ņem vērā cenu un tikai retos gadījumos izvērtē zīmola izcelsmi, reputāciju, vides un citas ietekmes. (97% aptaujāto par galveno izvēles kritēriju atzīmēja produkta cenu).* Šeit gribētu pievērst uzmanību tam, kādēļ cilvēki izvēlas šādu pieeju un vai tiešām tā saistīta tikai ar ekonomisko situāciju. Mani māc šaubas, vai cilvēki iedziļinās jautājumos, kā viņu pirkumi ietekmē vidi, sabiedrību un karadarbību Ukrainā. Šis ir jautājums par atbildību, proti, kam būtu jāveicina sabiedrības izglītošana par patēriņa izvēlēm – uzņēmumiem, nevalstiskajam sektoram vai tomēr valstij?
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv