Anna Jermakoviča: Vai privātskolām būt?
Foto: Privātais arhīvs
Pēdējo trīsdesmit gadu laikā privātskolas ir ieņēmušas svarīgu vietu Latvijas izglītības sistēmā, pārbaudot un realizējot dažādu inovatīvu izglītības pieeju iespējas. Pretēji skolēnu skaita samazinājumam valsts un pašvaldību skolās privātajās mācību iestādēs 2023./24. mācību gadā izglītojamo skaits pieauga par 17%. Tomēr šobrīd šo skolu eksistence ir apdraudēta.

Tuvākajā laikā varētu tikt pieņemts valdības lēmums, ka privātajās skolās nosakāms tāds pats kvantitatīvais kritērijs skolēnu skaitam 7.–12. klašu grupās, kāds tas varētu tikt noteikts valsts skolās. Proti, definējot, ka minimālais skolēnu skaits šajās klašu grupās ir ne mazāks par 30, kas savukārt noteiktu skolām piešķiramās dotācijas. Valsts līdzfinansējums privāto izglītības iestāžu darbībai ir svarīga komponente, bez kuras būtu apdraudēta lielas daļas privāto izglītības iestāžu pastāvēšana.

Realizējot šo valdības lēmumu, tiktu sagrauti visi principi, par kuriem iestājas privātskolas, un visi iemesli, kāpēc šīs skolas izvēlas vecāki. 2023. gada izskaņā tika veikts pētījums par to, kāds ir privāto izglītības iestāžu ieguldījums vispārējās izglītības nodrošināšanā un attīstības mērķu sasniegšanā. Pētījuma rezultāti skaidri apliecina, ka ģimenes un izglītojamie izvēlas privātās izglītības iestādes tāpēc, ka šo skolu piedāvātā izglītības pieeja tiek vērtēta kā mūsdienīga un kvalitatīva, kas ietver ne tikai izglītības saturu vai skolēnu sasniegumus mācībās, bet arī tādus nozīmīgus faktorus kā iekšējais klimats un kultūra, individuāls pedagogu atbalsts, visus iekļaujoša izglītība, ko iepriekš nevarēja saņemt citās izglītības iestādēs. Privātskolas piedāvā izglītību atbilstoši specifiskām izglītojamo un viņu vecāku vajadzībām, interesēm un vērtībām.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!