Teksts: Līga Švāne
Foto: "Shutterstock"
Kas jāņem vērā?
- zīmola tēla veidošana un atpazīstamības veicināšana;
- zīmola personificēšana – sociālo tīklu ierakstu un komentāru pārraudzīšana, komunicēšana ar sekotājiem;
- PR kampaņu un reklāmu izvietošana.
Netrūkst arī dažādu sociālo mediju pārvaldības rīku ("Buffer”, “Hootsuite" u. c.), kas palīdz uzņēmumiem gūt maksimāli lielu labumu no sociālajiem tīkliem. Uzņēmuma sociālo mediju pārvaldība parasti tiek uzticēta sociālo tīklu profilu satura redaktoram, kurš ir gana zinošs un izglītots par jaunākajām aktualitātēm, sociālo tīklu mārketinga tendencēm un instrumentiem auditorijas sasniegšanai. Nereti uzņēmumi arī izvēlas sadarboties ar sociālo tīklu mārketinga aģentūrām, kas zīmolam var palīdzēt uzspodrināt tēlu, paplašināt biznesu vai vienkārši komunicēt ar auditoriju.
- StratēģijaKādi ir uzņēmuma mērķi? Un kā sociālie mediji var palīdzēt tos sasniegt? Zīmolam jāizvērtē, ko tieši tas vēlas iegūt. Daudzi uzņēmumi ar sociālo tīklu starpniecību vēlas veicināt sava zīmola atpazīstamību. Citi – veicināt pārdošanu. Sociālie mediji var arī kalpot kā klientu atbalsta kanāls. Svarīgi arī definēt savu mērķauditoriju un izvēlēties piemērotākos sociālos medijus. Piemēram, ja ir vēlme uzrunāt pusaudžus un jauniešus, ir vērts apsvērt "TikTok" ieviešanu. Tāpat arī jāizvērtē, kāds saturs tiks publicēts, – tas būs izglītojošs vai izklaidējošs, tās būs bildes vai video?
- Plānošana un publicēšanaPublicējamais saturs ir jāplāno, un nebūtu vēlams ierakstus veidot spontāni. Lai sasniegtu pēc iespējas lielāku auditoriju, saturam jābūt kvalitatīvam un jāatbilst auditorijas interesēm. Svarīgi ir arī ievērot regularitāti un neaizmirst sekotājiem par sevi atgādināt. Izmantojot sociālo mediju plānošanas rīkus, saturu var automātiski publicēt sevis izvēlētajā laikā.
- Klausīšanās un iesaisteAugot zīmola atpazīstamībai sociālajos tīklos, vairosies auditorijas iesaiste – cilvēki komentēs, runās, atzīmēs un dalīsies. Ir svarīgi pārraudzīt un sekot līdzi tam, ko auditorija runā un domā par uzņēmuma aktivitātēm sociālajos tīklos. Piemēram, ja novērojami negatīvi komentāri un pretrunīgas atsauksmes, uzņēmums var laicīgi reaģēt un labot situāciju, pirms tā nav vēl vairāk pasliktinājusies.
- Analītika un atskaites
Likumsakarīgi, ka uzņēmums gribēs zināt, vai sociālo mediju mārketings vispār darbojas un zīmolam no tā ir kāds labums. Daļa sociālo mediju platformu pamatlīmenī nodrošina informāciju par sasniegto auditoriju un tās iesaisti, atsaucēm uz zīmolu utt., taču, ja nepieciešama padziļināta analīze, ir jāizmanto kāds no sociālo mediju analīzes rīkiem, kas sniegs detalizētu pārskatu par sasniegtajiem rezultātiem. - ReklāmaJa pietiek līdzekļu sociālo mediju mārketinga attīstībai, ir vērts izvērtēt sociālo mediju reklāmas iespējas. Šīs reklāmas sniedz iespēju sasniegt plašāku auditoriju. Turklāt sociālie tīkli ir tik attīstīti, ka iespējams arī precīzi norādīt, kam tieši un kuros reģionos reklāmas tiks rādītas, ņemot vērā demogrāfiskos datus, intereses un citas nianses.
Kal trāpīgus mērķus
Jebkura sociālo mediju komunikācija ir jābalsta uzņēmuma aktuālajos mērķos. Tā kā šobrīd sociālo mediju komunikācija ir pierādījusi sevi kā spēcīgu kanālu uzņēmumu attīstības virzīšanai, ar to iespējams veicināt zīmola un produkta atpazīstamību, pārdošanu, kā arī nākotnes talantu piesaisti un klientu attiecības. Trāpīgu mērķu noteikšana ir pamats spēcīgai sociālo mediju stratēģijai.
Atrodi, kur uzturas tava auditorija
Cik dažādi cilvēki, tik dažādi sociālie tīkli. Līdz ar straujo informācijas telpas ātrumu, rodas arvien jauni sociālo mediju kanāli, kuros apgrozās visdažādākā sabiedrība. Katram uzņēmumam būtu jāsaprot sava auditorija – pircēji, potenciālie darbinieki, biznesa partneri – un attiecīgi jāizvēlas piemērotākie sociālie tīkli. Tā kā auditorijas var būt dažādas, jārēķinās, ka jāiegulda laiks un pūliņi dažādās sociālo tīklu platformās, ieturot zīmola balsi, bet toni pielāgojot katrai platformai. Piemēram, "airBaltic" "LinkedIn" saturs krasi atšķirsies no "TikTok" komunikācijas, bet joprojām parādīs mūsu uzņēmuma balsi un vērtības.
Neaizmirsti sadarbību un komandas garu
Neatkarīgi vai sociālo mediju saturu veido uzņēmuma darbinieki, aģentūra, ārštata darbinieki vai influenceri, veiksmīgu komunikāciju spēj veidot tikai saliedēta komanda, kas aktīvi apmainās ar aktuālo informāciju, nākotnes iecerēm un idejām. Sociālo tīklu komunikācija ir punkts, kurā apvienojas sabiedriskās attiecības, mārketings un cilvēkresursu menedžments, tāpēc uzņēmumiem jāveido ciešas attiecības ar satura veidotājiem, lai tie spētu pārliecināti un precīzi nest zīmola balsi tālāk pasaulē. Savukārt radošajiem prātiem jāņem vērā, ka spožas un noslīpētas komunikācijas atslēga ir vairāku prātu un prasmju apvienošana – vai tie būtu teksti, video vai foto saturs.
Veido attiecības ar sekotājiem
Atrodoties aiz zilajiem ekrāniem, viegli aizmirst, ka veidoto lasa cilvēki ar savām interesēm, pieredzi un viedokļiem. Sociālo tīklu komunikācija nav tikai satura veidošana – tā ir saruna ar saviem sekotājiem. airBaltic sociālo mediju komunikācijā lielus pūliņus ieguldām ne tikai tam, lai atbildētu sekotāju vēstulēm un komentāriem, bet arī veltītu laiku personiski informēt, izglītot vai izklaidēt. Cieša atgriezeniskā saite uzlabos ne tikai pašu sociālo tīklu komunikāciju, bet norādīs arī lietotāju pieredzi ar produktu, kas var būt ļoti vērtīgs.
Nebaidies spēlēties un eksperimentēt
Sociālie tīkli un to iespējas mainās ļoti strauji, tāpēc nepieciešama drosme eksperimentēt ar jauno un arī veco, sen labi aizmirsto! Lai gan darbs ar sociālo mediju komunikāciju atbildīgs, tajā ir ļoti daudz vietas iztēlei - airBaltic komandā esam veidojuši 3D risinājumus, mākslīgā intelekta vizualizācijas, interaktīvas spēles, bet esam arī filmējuši reklāmas rullīšus uz filmu lentes. Darbs soctīklos ir radošs, tāpēc nevajag ierobežot tā risinājumus, bet eksperimentēt un testēt!