Katram trešajam auto, kas tiek pārdots Vācijā, ir mainīts odometra rādījums, liecina ADAC, DECRA un "Car-Pass" veiktie pētījumi un aplēses. Eiropas Padome ir norādījusi, ka odometru viltojumi ietekmē 5-12% no lietotu automobiļu tirdzniecības vidēji katrā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstī. Tomēr šis skaitlis ir ievērojami lielāks pārrobežu tirdzniecībā un veido ļoti ievērojamos zaudējumos sabiedrībai, sasniedzot ES kopējos zaudējumus līdz pat 9,5 miljardiem eiro katru gadu.
"Latvijā odometra rādījuma sagrozīšana var skart pat līdz 80% automobiļu atkarībā no auto klases. Diemžēl lietoto auto pircējiem nākas saskarties ne tikai ar sagrozītiem odometra rādījumiem, ekspluatācijas un servisa vēstures noklusēšanu, bet arī ar automobiļa izcelsmes valsts slēpšanu, remonta tehnoloģijām neatbilstošu automobiļa atjaunošanu un nekvalitatīvu automobiļa pārbūvi uz kreisās puses vadību," atklāj Auto Asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
"Sekas visām nosauktajām manipulācijām ir palielināti izdevumi par auto vecumam un nobraukumam neadekvātu defektu novēršanu, ievērojami mazāku motora un pārnesumkārbas resursu, izjauktu virsbūves integritāti un neatjaunotām pasīvām drošības sistēmām. Visbeidzot pastāv varbūtība nopirkt zagtu vai "klonētu" auto," uzsver Rūtiņš.
Auto Asociācija ir sagatavojusi ieteikumus ikvienam, kurš nolēmis iegādāties lietotu auto un vēlas maksimāli izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem:
Redzams tirgotājs ar labām atsauksmēm
Nolaidīga attieksme šķietami maznozīmīgās lietās – netīri, zālē ieauguši automobiļi, netīra pieņemšanas telpa, nevērīga atslēgu un dokumentācijas uzglabāšana, pavirša attieksme pret klientu, visticamāk nozīmēs palielinātu krāpniecības risku, būtisku auto vēstures faktu noklusēšanu ar minimālām pārdevēja saistībām.
Tirdzniecības vietas izskatam un pārdevēju attieksmei ir jābūt samērojamai ar izvēlētā auto segmentu un cenu.
Izmēģinājuma brauciens
Novērtējot automobili vizuāli, uzmanība jāpievērš virsbūves krāsojumam, detaļu salāgotībai, korozijai, elektroaprīkojuma darbībai, eļļas noplūdēm un atslēgu komplektu skaitam. Savukārt izmēģinājuma brauciena laikā – motora darbībai, pārnesumkārbas darbībai un kļūdu paziņojumiem uz info displeja.
Svarīga pārbaudes daļa ir elektroaprīkojums – kondicionieris, logu pacēlāji, ārējais apgaismojums, stiklu apsildes un logu tīrītāji. Ir jāizspaida visas pogas un vadības sviras, pārliecinoties par to korektu darbību.
Pārbaude auto servisā
Pēc diagnostikas uzzināsiet, vai ar auto svarīgākajiem mezgliem – dzinēju, ātrumkārbu un elektroniku – viss ir vai nav kārtībā. Auto pārbaude pie ražotāja pārstāvja sniegs arī iespēju pārliecināties par patieso nobraukumu.
Protams, der atcerēties, ka piecus gadus vecs automobilis var uzrādīt novirzes no rūpnīcas standartiem citos tehniskajos rādītājos, taču konstatēto neatbilstību nozīmīgums ir adekvāti jāizvērtē. Vairums lietoto auto tirgotāju neatteiks un piekritīs auto aizdzīt uz šādu pārbaudi. Ja pārdevējs šādu palīdzību atsaka, tad tā ir viela pārdomām, vai ar šo auto viss ir kārtībā un vai to ir vērts iegādāties.
Garantijas saistības
Savukārt, ja abas puses ir juridiskās vai fiziskās personas, tad attiecības būs civiltiesiskas, un tās regulēs noslēgtais līgums, kurā arī vēlams iekļaut garantijas noteikumus.
Tirgus cenas un piedāvājumu pārzināšana
Atteikties no auto, ja cena ir būtiski zem tirgus vidējās
Uzticams konsultants
Visticamāk auto pircējs uzskatīs, ka pats ir pietiekami zinošs, tomēr auto ražošana attīstās ļoti strauji un, ja ir vēlme iegādāties salīdzinoši jaunāku auto, tad ieteicams pieaicināt neatkarīgu konsultantu, kurš būs informēts par automobiļa tehniskajiem uzlabojumiem, piemēram, salīdzinot piecus un desmit gadus vecu tās pašas markas un modeļa auto.
Auto pirkuma līgums tieši ar auto pārdevēju
Sekas tam var būt dažādas, sākot no tā, ka pircējam nebūs, pret ko vērsties, ja auto kvalitāte izrādīsies neatbilstoša, un beidzot ar auto arestu gadījumā, ja pircējs kā labticīgais ieguvējs būs nopircis zagtu vai "klonētu" automobili.
Norēķinu veikt bezskaidrā naudā ar pārskaitījumu uz pārdevēja kontu
Meklēt citu pārdevēju, ja neizpildās kaut viens iepriekšminētais nosacījums
2013. gadā Latvijā tika veikti ap 107 000 lietotu automobiļu iegādes darījumu par kopējo summu 480 miljoni eiro.