Foto: Shutterstock

Lai arī "TikTok" sociālais tīkls piedāvā izklaidējošas iespējas, tajā viegli un ātri izplatās kaitīgs saturs, kas īpaši jauniešiem liek salīdzināt sevi ar citiem, tiekties pēc bieži vien nesasniedzamiem un neveselīgiem skaistuma standartiem, tādējādi tikai pasliktinot ķermeņa pieņemšanu.

Tā kā lielākā daļa "TikTok" lietotāju ir jauni cilvēki, zinātnieki veic pētījumus par to, kā šī sociālā tīkla saturs, kurā tiek rādīti ārkārtīgi tievi ķermeņi un tiek reklamēti nepareizi un neveselīgi ēšanas paradumi, ietekmē jaunu sieviešu ķermeņa pašpieņemšanu. 7. augustā akadēmiskajā žurnālā "Plos One" publicētais pētījums atklāj, ka tikai astoņas minūtes skatoties "TikTok" saturu, kurā galvenā uzmanība pievērsta diētām, svara zaudēšanai un fiziskām aktivitātēm, ir pietiekams laiks, lai nekavējoties negatīvi ietekmētu skatītāja apmierinātību ar sava ķermeņa izskatu.

Ķermeņa un skaistuma standarti

Pētījuma ietvaros tika piesaistītas 273 sievietes, "TikTok" lietotājas vecumā no 18 līdz 28 gadiem, kuras pēc nejaušības principa tika sadalītas divās grupās. Pētījumā nepiedalījās sievietes, kurām dotajā mirklī vai kādreiz bija diagnosticēti ēšanas traucējumi.

Eksperimentālās grupas dalībniecēm tika rādīti septiņu līdz astoņu minūšu gari "TikTok" videoklipi ar saturu, kas ietvēra tēmas "pro-anoreksija" un "fitspiration" ("iedvesmošana" sportiskām aktivitātēm). Šajos videoklipos bija redzamas jaunas sievietes, kuras ierobežo savu uzturu, sniedz treniņu padomus un diētu ieteikumus, piemēram, sulu kūres svara zaudēšanai.

Savukārt kontroles grupas dalībnieces skatījās citus septiņu līdz astoņu minūšu garus "TikTok" videoklipus ar "neitrālu" saturu, piemēram, par dabu, ēdiena gatavošanu un dzīvniekiem.

Izmantojot anketēšanas metodi, tika mērīts sieviešu apmierinātības līmenis ar savu ķermeni un attieksme pret skaistuma standartiem pirms un pēc videoklipu skatīšanās. Abās grupās tika konstatēta apmierinātības samazināšanās, taču sievietēm, kuras skatījās anoreksijas saturu, apmierinātības samazināšanās bija vislielākā, un šī grupa piedzīvoja arī skaistuma standartu internalizācijas pieaugumu.

Internalizācija notiek, kad cilvēks pieņem ārējos skaistuma standartus un identificējas ar tiem. Lai gan kaitīgais sociālo mediju saturs ne vienmēr rada kaitējumu, tieši šo standartu internalizēšana var negatīvi ietekmēt ķermeņa pašpieņemšanu un uztveri.

Pirms video eksperimenta dalībniecēm tika uzdoti vispārīgi jautājumi par viņu "TikTok" lietošanas paradumiem, kā arī izvērtēti viņu uzskati par "veselīgu" uzturu. Secināts, ka sievietes, kuras "TikTok" lieto vairāk nekā divas stundas dienā, piekopj nesakārtotākus ēšanas paradumus nekā tās, kuras soctīklu lieto retāk. Tomēr šī atšķirība nebija statistiski nozīmīga aktuālā pētījuma veikšanai.

Pētījumā tika aplūkotas tikai īstermiņa sekas, ko rada šāda veida saturs, un akcentēts, ka ir nepieciešami ilgtermiņa pētījumi, lai novērtētu, vai šī negatīvā reakcija saglabājas arī laika gaitā.

Kaitīgs saturs ik uz soļa

Saturs, kas tika rādīts eksperimentālās grupas dalībniecēm, ir plaši izplatīts sociālajos tīklos un ne tikai specifiskajās anoreksijas kopienās. Tendences, kas saistītas ar "tīru" ēšanu, detoksikāciju un ierobežojošām diētām, bieži tiek pasniegtas kā "labsajūtas" un "pašaprūpes" idejas. Un šis saturs bieži tiek papildināts ar "iedvesmošanu" pārmērīgai fiziskajai slodzei.

Labsajūtas influenceri spēlē svarīgu lomu nesakārtotas ēšanas un "fitspiration" satura normalizēšanā. Tēmturi #GymTok un #FoodTok ļauj ikvienam lietotājam izveidot un patērēt saturu par savu uztura rutīnu, svara zaudēšanu un treniņu plāniem. Vēl vairāk, ikdienas lietotāji var bezatbildīgi izplatīt bīstamus ar uzturu saistītus videoklipus, kamēr labi pazīstami influenceri un slavenības saņem lielāku sabiedrības uzmanību un potenciāli vairāk pretreakciju.

"TikTok" lietotājiem ir ierobežota kontrole pār saturu, kam viņi tiek pakļauti. Tā kā lielu daļu laika tiek pavadīts personalizētajā "For You" "TikTok" sadaļā, ko veido algoritms, un lietotājam nav jāmeklē specifisks saturs, lai tiktu neapzināti pakļauts nesakārtota ēšanas satura kontiem. Iesaistītie 64 procenti dalībnieku apstiprināja, ka savā "For You" lapā ir redzējuši šādu saturu. Viņas minēja tādus piemērus kā pārmērīgu ēšanu, caurejas līdzekļu lietošanu vai pārmērīgu fizisko slodzi. Paradoksāli, bet meklējot saturu par ķermeņa pozitīvismu, lietotāji sastop tieši pretēju informāciju.

Vienīgais, ko sociālo tīklu lietotāji var darīt, ir apzināties, ka kvalitatīva satura vidū var būt arī izkropļotas veselības un skaistuma idejas un ķermeņa ideāli. Lai gan "TikTok" lietošanas laika ierobežošana ir noderīga, pētījums apstiprina, ka negatīva ietekme var rasties pat mazāk nekā 10 minūšu laikā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!