Visiem labi zināms – kas par daudz, tas par skādi. Ja pārāk daudz apēdam, galu galā vēderā valdīs tikai milzīga smaguma sajūta, ķermeni pārņems nespēks un nogurums. Un tā vai tā, lai arī zinām, kas sagaidīs vēlāk, mēs itin bieži apēdam vairāk, nekā vajadzētu. Izrādās, pastāv pavisam vienkāršs iemesls tam, kādēļ nereti pārvērtējam savus spēkus.
Kā izrādās, nereti mēs pārēdamies tādēļ, ka maltītes laikā esam pārāk izklaidīgi. Pēc ēšanas nejūtamies tā līdz galam apmierināti, tādēļ vēlāk to kompensējam, ēdot vēl, skaidro "New York Post", atsaucoties uz žurnālā "Journal of Personality and Social Psychology" publicēto pētījumu.
"Pārmērīgs ēdiena patēriņš bieži rodas paškontroles trūkuma dēļ," saka pētījuma vadošais autors Stīvens Lī Mērfijs no Gentes universitātes Beļģijā. "Tomēr mūsu atklājumi liecina, ka pārmērīgu patēriņu bieži vien var izraisīt arī vienkārša cilvēka vēlme sasniegt noteiktu baudas līmeni no darbības. Ja uzmanība ir traucēta, visticamāk, mēs mēģināsim to kompensēt, patērējot vairāk." Tas apstiprinājās arī eksperimentā, jo tie dalībnieki, kuri ēda, kamēr viņu uzmanību pievērsa arī citas lietas, pēc tam ziņoja par mazāku baudas un gandarījuma sajūtu, un paaugstinātu vēlmi turpināt uzkodas.
No sākuma Mērfija pētnieku komanda izjautāja 122 dalībniekus (starp kuriem dominēja jaunas sievietes vecumā no 18 līdz 24 gadiem) par to, vai viņi no ēdiena plāno gūt baudas sajūtu. Pēc tam daļa pusdienoja bez nekādiem traucēkļiem, daļa paralēli ēšanai skatījās video (vidēja uzmanības novēršana), bet pārējie ēda un spēlēja arī "Tetri" (augsta uzmanības novēršana). Pēc pusdienām visiem dalībniekiem bija jādalās ar saviem secinājumiem: cik daudz viņi apēda, vai viņiem maltīte patika, vai jūtas apmierināti, vai tomēr vēlas vēl panašķoties.
Pētnieki šo fenomenu dēvē par "hēdonisku kompensāciju" – kad gaidītā baudas sajūta netiek sasniegta, apmierinājums tiek meklēts citur. Mērfija komanda izvirzīja teoriju, ka šis efekts ir kaut kas vairāk kā tikai ēdiens. Piemēram, to pašu fenomenu varam redzēt, kad cilvēki ir izklaidīgi, skatoties filmu, tādēļ, lai gūtu gaidīto apmierinājuma sajūtu, viņi papildus patērēs sociālos medijus vai plašsaziņas līdzekļus.