Jauns pētījums atklāj, kāda ir pasaulē iecienītā smarža, apkopojot aptaujas no dažādām pasaules valstīm. Un šī smarža ir... vaniļa! Kādēļ noteiktas smaržas spēj cilvēkā atsaukt veselu sajūtu buķeti? Kā to izmanto uzņēmējdarbībā?
Pētnieki no Karolinska institūta Zviedrijā un Oksfordas Universitātes Apvienotajā Karalistē apkopoja smaržu gaumi gandrīz ducī dažādas kultūras pārstāvošās valstīs. Un izrādījās, ka visiecienītākā smarža ir vaniļa, kurai seko persiki.
Savukārt cilvēkiem visvairāk netīk izovalērskābes smaka, kas, piemēram, ir sviedros.
Pētījums publicēts žurnālā "Current Biology" 2022. gada 4. aprīlī.
Pretēji gaidītajam, autori raksta: "Ar kultūras ietekmi var izskaidrot tikai sešus procentus no priekšrokas smaržās, savukārt personīgā gaume nosaka veselus 54 procentus."
Līdzīga smaržu gaume pasaulē
Pētījumā tika iekļautas deviņas kultūras etniskās grupas, kas nav rietumnieki, sākot no Meksikas un beidzot ar Ņujorku.
Bija arī dalībnieki no laukiem, piemēram, no maziem ciematiņiem Ekvadorā un Malaizijā. Un daudzām no šīm grupām bijusi ļoti maza pieredze ar Rietumu ēdieniem vai garšām.
Pārējie pētījuma dalībnieki bija no pilsētām, piemēram, no Mehiko un Taizemes pilsētas Ubon Ratčathani.
Dalībniekiem tika pasniegtas desmit pildspalvveida smaržas izdalīšanas ierīces, no kurām katra saturēja unikālu smaržvielu. "Pildspalvas" tika liktas jauktā kārtībā. Dalībnieks tās varēja pasmaržot un salikt noteiktā kārtībā – no sev patīkamākās līdz visnepatīkamākajām (no kreisās uz labo).
Izrādās, ka priekšroka smaržām visā pasaulē ir līdzīga, neskatoties uz kultūras izcelsmi.
Cilvēkiem visvairāk netīk smaržas ar izovalērskābi (smarža ir tādos ēdienos kā siers un ābolu sula, kā arī cilvēku sviedros), kaprilskābi (atrodams kokosriekstu eļļā) un galbazīnu (atrodams zemesriekstos, vīnogās un kartupeļos).
Citas smakas, ko pārbaudīja, bija fenetilspirts (atrodams rozēs un olīveļļā), eigenols (atrodams kanēlī, krustnagliņās un muskatriekstā) un vanilīns (sastopams praktiski tikai vaniļas orhidejās).
Rezultāti bija pārsteidzoši līdzīgi visā pasaulē. Lai gan individuālās izvēles atšķīrās, deviņas pētītās kultūras uzrādīja gandrīz līdzīgus rezultātus par to, kādas smaržas tiek uzskatītas par patīkamām vai nepatīkamām.
Tradicionāli iecienītās smaržas tika uzskatītas par kultūras ietekmētām, taču šis pētījums parāda, "ka kultūrai ar to ir ļoti maz saistības", norāda vadošais pētnieks Artins Aršamians.
Visiecienītākā smarža bija vaniļa, persiks (etilbutirāta veidā) ieņēma otro vietu.
Smaržu atšķiršana palīdzējusi izdzīvot
Artins Aršamians spriež, ka šāda smaržu priekšroka var sakņoties evolūcijā – agrāk noteiktu smaržu atpazīšana palielināja izdzīvošanas iespējas. Tā varbūt arī radusies nepatika pret smakām, kas norāda uz pelējumu vai baktērijām.
Tāpat raksta autori secināja, ka iecienītās smaržas neietekmē vietējie pārtikas avoti. To var secināt pēc smaržu ķīmiskajām īpašībām.
Visā pasaulē "relatīvi patīkamas smaržas" ir līdzīgas, secina autori.
Smarža, lai tevi ievilinātu veikalā
Smarža ir nozīmīga arī biznesā. Smaržas apstrādā smadzeņu daļa, kurām ir saikne ar amigdalu un hipokampu. Tās ir smadzeņu daļas, kas nodrošina emocionālas reakcijas un atmiņas. Vai esi pamanījis, ka uz konkrētām smaržām var būt tūlītēja, spēcīga reakcija?
Pētījumi atklāj, ka cilvēki dod priekšroku smaržām, kas izraisa spēcīgas atmiņas. Žurnālā "Psychology Today" Kristofers Berglends citēja pētījumu, kurā piedalījās 271 dalībnieks. Katram bija jānovērtē smaržas piecās kategorijās: patīkamība, intensitāte, atpazīstamība, unikalitāte un atmiņu rašanās pakāpe. Pētnieki atklāja, ka pazīstamākie losjoni, pēc dalībnieku domām, smaržoja patīkami un izraisīja visspēcīgākās atmiņas.
Lai gan var būt dažas izplatīti iecienītas smaržas (piemēram, tīras veļas vai krāsnī svaigi ceptas maizes smarža), lielākajai daļai cilvēku ir dažas unikālas smaržas, kurām viņi pieķeras, jo tās viņiem atgādina par mājām, bērnību vai viņu mīļajiem.
Kāds Japānas uzņēmums izstrādājis istabas aerosolu, kas līdzinās kaķa smaržai. Daudzus cilvēkus pieglaudīšanās kaķim nomierina. Šis produkts paredzēts, lai atraisītu atmiņas un radītu tādu pašu mierinošu sajūtu.
Tiesa, smarža, kas vienam cilvēkam kaut ko nozīmē, citam var būt nebūtiska.
Ir veikali, kas apzināti telpu iesmaržina. Piemēram, kādā veikalā izsmidzināta svaigi cirsta koka smarža.
Kāda degvielas uzpildes stacija savā veikalā izsmidzināja svaigas kafijas smaržu un pēc tam kafijas pārdošanas apjomi palielinājās par 300 procentiem, vēstī portāls "Spectrio".
Kādas smaržas tev uzreiz atsauc prātā atmiņas?