Foto: LETA

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas deputāti pirmdien, 21. augustā, vienojās meklēt risinājumu, lai studentiem varētu samazināt maksu par vienu braucienu Rīgas sabiedriskajā transportā.

Jau ziņots, ka studenti aprīlī vērsās pašvaldībā ar kolektīvo iesniegumu, lūdzot pašvaldībai pārskatīt viena brauciena biļetes cenu galvaspilsētas sabiedriskajā transportā. Iepriekš studenti par tāda veida biļeti maksāja 0,30 eiro, bet līdz ar jauno sabiedriskā transporta biļešu reformu šāda cenas pozīcija ir pazudusi. Tā vietā studenti var izvēlēties – maksāt 15 eiro par mēnešbiļeti vai izmantot viena brauciena biļeti, maksājot 1,50 eiro.

Iesniegums Rīgas domes gaiteņos atrodas jau ceturto mēnesi. Latvijas Studentu apvienības (LSA) pārstāve Līva Vaivoda pirmdien komitejas sēdē atkārtoti aicināja deputātus saprast situāciju – ir studenti, kuriem nav nepieciešams bieži braukt uz augstskolu, attiecīgi arī mēnešbiļete sanāk neizdevīga.

Tāpat viņa atgādināja, ka Tallinā deklarētajiem studentiem sabiedriskais transports ir bez maksas, bet citur deklarētajiem studentiem tiek piedāvāta 50% atlaide biļetei. Tāda pat prakse ir arī Viļņā, pauda Vaivode.

Vienlaikus viņa uzsvēra, ka studenti necer uz 100% atlaidi sabiedriskajam transportam, bet aicina deputātus pēc iespējas ātrāk lemt par viena brauciena biļeti 0,60 centu vērtībā, jo tuvojas mācību gada sākums.

Atlaides ietekme – vairāki simti tūkstoši eiro

Kā atkārtoti pauda Satiksmes departamenta pārstāve Vita Zīle, ņemot vērā statistiku par biļešu lietošanas paradumiem, un to, ka mēnešbiļete tiek validēta biežāk nekā gadu iepriekš, departaments neredz pamatojumu veikt izmaiņas patreiz pieejamajā biļešu klāstā.

Savukārt "Rīgas satiksmes" pārstāvis Gints Zeltiņš norādīja, ka jauna biļešu veida ieviešana nav tehniski sarežģīta, taču atlaides piešķiršana rada ietekmi uz Rīgas budžetu – ja aptuveni puse studentu, kas patlaban izmanto mēnešbiļeti, sāktu izmantot viena brauciena biļeti ar atlaidi, tad pašvaldībai rastos pat 700 tūkstošu eiro iztrūkums. Vienlaikus uzņēmuma statistika liecinot, ka vien 20% visu sistēmā reģistrēto studentu mēnešbiļešu ir tādas, kuras netiek validētas vairāk par 16 reizēm, attiecīgi pirkums atmaksājas.

Tāpat Zeltiņš norādīja, ka liels skaits septembrī iegādāto vienreizējo brauciena biļešu vēl janvārī nav aktivizētas, netieši norādot uz studentiem kā potenciālajiem "zaķiem". Šo teoriju gan komitejas deputāti metās atspēkot, par piemēru minot attālinātās studijas augstās apkures izmaksu dēļ un citu transportu izmantojumu ikdienas gaitās.

Dažādas atlaides iespējas

Lai gan studenti rosinājuši atlaidi piešķirt viena brauciena biļetēm, deputāti minēja, ka varētu vēl vairāk samazināt cenu mēnešbiļetei. Tādējādi tiktu iegūti dati par studentu paradumiem.

Vienlaikus Rīgas mērs Vilnis Ķirsis (JV) pauda, ka atlaides piešķiršanas gadījumā būtu jāpārskata vasaras periods, kad mācības nenotiek – tajā studentiem būtu jābrauc par pilnu cenu. Ar to nebija apmierināta Vaivode, kas norādīja, ka vasaras mēnešos turpinās doktorantūra un rezidentūra. "Jūs gribat, lai visas labās lietas tiktu sasummētas un sliktās atliktu malā," retoriski noteica mērs.

Deputātiem situācijas risināšanai bija vairāki priekšlikumi – gan dažāda apmēra atlaides piešķiršana viena brauciena biļetēm, gan cenas samazināšana mēnešbiļetei, gan atlaides piešķiršana tikai Rīgā deklarētajiem studentiem.

Komiteja vienojās uzdot Satiksmes departamentam pēc iespējas ātrāk kopā ar studentiem un "Rīgas satiksmi" izvērtēt dažādus atlaižu scenārijus un gatavo piedāvājumu prezentēt kādā no nākamajām komitejas sēdēm.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!