Ministru kabinets otrdien, 18. aprīlī, uzdeva Satiksmes ministrijai (SM) vērtēt Kristiāna Godiņa vadītās Autotransporta direkcijas (ATD) atbildību pasažieru pārvadātāju karteļa lietā.
Otrdien valdība skatīja SM sagatavoto atbildes projektu Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijai par kartelī iesaistīto pasažieru pārvadātāju – AS "Nordeka", AS "Liepājas autobusu parks" un SIA "Latvijas Sabiedriskais autobuss" – iepirkumu līgumu izbeigšanas tiesiskajām sekām, riskiem un zaudējumu atlīdzināšanas iespējām valsts interesēs.
Apkopojot visu informāciju, SM konstatējusi, ka ATD nav tiesības vienpusēji izbeigt līgumus ar pārvadātājiem, bet līgumu izbeigšana ir iespējama savstarpēji vienojoties ar minētajiem uzņēmumiem.
Ja ATD vienpusēji atkāpsies no līgumiem nepastāvot līgumiskam un/vai likumiskam pamatam, pastāv zaudētas tiesvedības risks, jo šāds lēmums radīs pamatu pārvadātājiem celt prasību par zaudējumu atlīdzināšanu. Pēc ATD aplēsēm zaudējumu prasības apmērs varētu sastādīt 70,28 miljonus eiro.
ATD vērsīsies ar zaudējumu atlīdzināšanas prasību pret pārvadātājiem, kad Konkurences padomes (KP) Lēmums būs kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams. Pirms prasības celšanas pret pārvadātājiem, ATD veiks aplēses par zaudējumiem, vērtējot katru līgumu individuāli, tostarp no tādiem aspektiem – vai līgums ir privāttiesību vai publisko tiesību jomas līgums, vai noslēgtais līgums vispār ir uzsākts pildīt, vai līgumu izpilde notiek pienācīgi u.t.t., tādējādi nodrošinot, valsts tiesisko interešu efektīvāku aizsardzību tiesas procesa laikā, kā arī maksimāli iespējamās zaudējumu summas atgūšanu no pārvadātājiem.
Valdības sēdes laikā Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) mudināja kolēģus domāt, vai pārvadātāju karteļa lietas kontekstā nebūtu jāvērtē arī ATD atbildība. "Kādam tas ir jāvērtē, jo arī ATD šajā lietā ir kāda loma. Es sāku saredzēt, ka te tā lietā, iespējams, nav tik vienkārša kā varētu šķist," secināja premjers.
Satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs (NA) informēja, ka, stājoties ministra amatā, viņš pārvadātāju karteļa lietu pārrunājis ar Konkurences padomi un Iepirkumu uzraudzības biroju, vienojoties lūgt Valsts kontroli iesaistīties šajā jautājumā. Tāpēc ministrs rosināja vērtēt ne tikai ATD atbildību, bet vērtēt iestādes darbību plašāk, tostarp pasažieru pārvadājumu iepirkuma modeli.
ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā. Iestādes darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu – plānošanu, licenču izsniegšanu kravu un pasažieru komercpārvadājumiem un atļauju izsniegšanu starptautisko pārvadājumu veikšanai.
Par direkcijas izveides laiku tiek uzskatīts 1993.gada 15.oktobris, kad ar Ministru kabineta lēmumu tika izveidota jauna valsts pārvaldes institūcija Autotransporta valsts inspekcija.