Foto: Privātais arhīvs
Pēdējo gadu straujā tehnoloģiju attīstība un notikumi pasaulē ir būtiski mainījuši Latvijas iedzīvotāju paradumus, izmantojot preču un pakalpojumu nomaksas iespējas. Tradicionāli šo iespēju izmatoja, pērkot elektroniku vai sadzīves tehniku, bet pēdējā gada laikā ievērojami ir audzis pieprasījums pēc dažādu zaļās enerģijas risinājumu finansēšanas, kā arī citu segmentu precēm un pakalpojumiem.

Finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem, kas piedāvā preču un pakalpojumu iegādi uz nomaksu, pēdējo gadu satricinājumi un patērētāju paradumu maiņa ir nesusi gan izaicinājumus, gan kalpojusi par platformu jaunu pakalpojumu attīstībai.

Līdz ar Covid-19 pandēmijas sākumu iedzīvotāji arvien vairāk sāka izmantot dažādus attālinātos rīkus, un lielākā daļa tirgotāju steidza attīstīt savu preču un pakalpojumu tirdzniecību digitālajā vidē. Likumsakarīgi tā bija laba iespēja arī dažādiem finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem attīstīties. Lai gan pērn līdz ar strikto ierobežojumu atcelšanu daļa patērētāju preces atkal vēlējās iegādāties klātienē, tā nebija paliekoša tendence. Ir skaidrs, ka mēs vairs nekad nebūsim tādā situācijā, kādā bijām pirms pandēmijas.

Preču iegāde klātienē vairs nekad nebūs tādā līmenī kā iepriekš. Iedzīvotāju iepirkšanās paradumi ir neatgriezeniski mainījušies. Arī tie klienti, kuri ar piesardzību skatījās uz iepirkšanos internetā, pandēmijas laikā bija savā ziņā spiesti to izmēģināt dažādās preču kategorijās, pārvarot savus aizspriedumus un novērtējot procesa ērtumu un efektivitāti.

Pastāvēs, kas attīstīsies

Tajā pašā laikā ir skaidrs, ka finanšu tehnoloģiju uzņēmumiem, kas piedāvā preču nomaksas pakalpojumus, ir jāmeklē arvien jauni veidi un tehniskās iespējas, lai padarītu iepirkšanos internetā vēl ātrāku un ērtāku. "Inbank Latvia", sekojot globālajām tehnoloģiju tendencēm, pagājušajā gadā ieguldīja lielus resursus integrācijas rīku pilnveidē. Mēs saviem sadarbības partneriem (gan tiem, kuri strādā klātienē, gan tiem, kuri darbojas e-komercijas vidē) piedāvājam mūsdienīgus risinājumus, kas palīdz ērtāk, ātrāk un lētāk nomaksas produktu padarīt pieejamu viņu klientiem.

Tikai nemitīgi pilnveidojoties, ir iespējams sasniegt labus finanšu rezultātus. Ekonomiski sarežģītajā 2022. gadā mums izdevās palielināt pārdošanas apjomu par 38% attiecībā pret identisku laika periodu 2021. gadā. To nebūtu iespējams sasniegt, ja mēs neieguldītu pakalpojumu kvalitātes uzlabošanā un nepaplašinātu piedāvājumu.

Saules paneļi un medicīnas procedūras

Preču un pakalpojumu nomaksas iespējas patērētāji visbiežāk izmanto elektrotehnikas un sadzīves tehnikas iegādei. Taču pagājušajā gadā novērojām jaunu tendenci, proti, arvien vairāk cilvēku to izmantoja arī citos preču un pakalpojumu segmentos, piemēram, dažādu medicīnas un skaistumkopšanas pakalpojumu saņemšanai, kā arī būvniecības preču iegādei. Arvien vairāk iedzīvotāju izmantoja nomaksas priekšrocības un ērtumu arī tādā segmentā kā zaļā enerģija. Latvijā, tāpat kā citviet pasaulē, pērn strauji auga cilvēku interese ieguldīt energoefektivitātes paaugstināšanas risinājumos.

Tika novērots liels pieprasījums pēc siltumsūkņiem un saules paneļiem. Šo tendenci sekmēja tieši straujais energoresursu cenas pieaugums. Zaļās enerģijas finansēšanai jau vēsturiski ir bijis stratēģiski svarīgs virziens, tādējādi piedāvājot finansēšanu ar īpaši izdevīgiem nosacījumiem, ko augstu novērtē gan mūsu klienti, gan sadarbības partneri.

Augstās inflācijas apstākļos ikmēneša maksājums par saules paneļiem ir līdzvērtīgs vai mazāks nekā maksa par elektroenerģiju, tāpēc mūsu partneri piedāvā iespēju iegādāties saules paneļus uz nomaksu. Šādu iespēju ir izmantojuši virkne klientu, kuri pirms tam šaubījās, bet tagad ir pārliecinājušies, ka ieguldījums saules paneļos un pašu saražotā elektroenerģijā ir pareizā izvēle.

Tūlīt un tagad

Analizējot patērētāju tendences preču un pakalpojumu nomaksas jomā, ir skaidrs, ka šo iespēju liela daļa cilvēku izmanto nevis līdzekļu trūkuma dēļ, bet gan apzinīgas finanšu plānošanas rezultātā. Ir maldīgi uzskatīt, ka nomaksas produktu izmanto tikai dārgu preču iegādei. Mūsu apkopotā informācija liecina, ka pagājušajā gadā klienti izmantoja nomaksas iespēju, lai pa daļām norēķinātos par pirkumiem un pakalpojumiem, kuru vidējā vērtība bija aptuveni 500 eiro. Tas nozīmē, ka liela daļa pirkumu bija, sākot no 100 eiro.

Pērn īpaši novērojām, ka augstās inflācijas apstākļos Latvijas iedzīvotāji daudz vairāk izmantoja iespēju pirkt uzreiz un norēķināties "pa daļām", apzinoties, ka vēlāk konkrētās preces cena būs palielinājusies.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!