Gide Līga Neilande un valsts nauda Covid-19 laikā
No vienas skartās nozares otrā
Kārlis Arājs
Nacionālo ziņu nodaļas redaktors
Foto: Personīgais arhīvs
Cīņai ar Covid-19 pandēmijas sekām Latvijas valsts atvēlējusi ievērojamus finanšu līdzekļus, proti, ieguldīti vai iezīmēti jau vairāk nekā 1,7 miljardi eiro. Kur šī nauda iepludināta? Kādas problēmas iezīmējušās? Vai tūrisma nozare, kura 2019. gadā ienesa Latvijai vairāk nekā vienu miljardu eiro, tikusi gana atbalstīta? Meklējām atbildes uz šiem jautājumiem un piedāvājam stāstu par Līgu Neilandi, kurai pandēmija nozīmēja pat ielekšanu jaunā profesijā.
Zudušais gads?
Ar šo rakstu turpinām sēriju "Zudušais gads?", kurā, uzklausot cilvēku pieredzes stāstus, aplūkojam laika nogriezni gada garumā, kopš pagājušā gada 2. marta, kad Latvijā reģistrēja pirmo pozitīvo Covid-19 testa rezultātu. Kā pandēmija atsaukusies uz cilvēku dzīvi un dažādām nozarēm, tostarp ārstniecību, tautsaimniecību, izglītību un kultūru? Vai šis ir bijis "zudušais gads"?
Foto: LETA, publicitātes foto, Ģirts Freijs
Tas, ka darbs daudzās nozarēs Latvijā apstāsies, bija skaidrs jau pašā pandēmijas sākumā – jau 2020. gada 16. martā premjers Krišjānis Kariņš (JV) informēja iedzīvotājus, ka valdība strādā pie dīkstāves pabalstu mehānisma. Valdība aši izstrādāja mehānismu, lai sniegtu atbalstu tiem, kuriem pandēmijas dēļ vairs nebija iespējas strādāt, taču gandrīz katru otro nedēļu regulējumu nācās papildināt, jo izrādījās – kāda nozare bija "palikusi aiz borta". Lai arī tūrisma nozare atbalstu saņēma gandrīz acumirklīgi, nozares pārstāvji valdībai regulāri uzsvēra, ka tas nav bijis pietiekams.

Iebildumus cēla arī citi – skaistumkopšanas nozare, kuru smagi skāra ierobežojumu otrais vilnis, atsevišķi ēdināšanas uzņēmumi, kuri cēla trauksmi par iespējamiem "caurumiem" atbalsta programmās. Der gan piebilst, ka Valsts kontrole pērn novembrī savā revīzijā norādīja, ka tās revidenti nav saskatījuši būtiskus trūkumus dīkstāves pabalstu piešķiršanā, tiesa, revīzijā tika secināts, ka zināmas grūtības pabalsta saņemšanā varētu būt pašnodarbinātajiem.

Vien pirms gada Līga Neilande bija diezgan droša un ar abām kājām stāvēja vietā, kur vēlējās atrasties. Līga ir gide un pirmos soļus profesijā spēra pirms vairāk nekā septiņiem gadiem, un ir strādājusi dažādās vietās – no muzejiem līdz Vecrīgas senatnīgajām ieliņām.
Foto: Personīgais arhīvs
Pēdējo gadu laikā Līgas ikdiena cieši savijās ar galvaspilsētas sirds ritmiem – viņa iepazīstināja pilsētas viesus ar Rīgas vēsturi, kultūru un dzīvesziņu. Taču 2020. gads atnesa ko līdz šim nepieredzētu – Covid-19 pandēmiju, kuras dēļ tūrisma nozare faktiski apstājās.

Strauji noteiktie ceļošanas ierobežojumi visā Eiropas Savienībā būtiski samazināja tūristu skaitu gan Latvijā, gan citās pasaules valstīs. Savukārt valstī noteiktie pulcēšanās ierobežojumi vēl vairāk apgrūtināja vietējo tūrisma uzņēmēju iespējas veiksmīgi darboties.

Kādreiz dzīvībā kūsājošās Vecrīgas ielas nu bija vien blāva atbalss no laikiem pirms pandēmijas, bet Līgai nācās meklēt citu profesiju. Pateicoties laimīgai sakritībai, viņa tika pie darba kultūras jomā. Kā saka pati Līga: "No vienas smagi skartas nozares otrā."

Intervijā "Delfi" Līga Neilande atklāj, kas mainījies, kas palicis pa vecam un kāpēc kāda ministra izteikumi bija kā "pļauka sejā".
Ja tev jautātu "Kas ir Līga" – ko tu atbildētu?

Es esmu cilvēks, kas cenšas savu dzīvi dzīvot tā, lai lielāko laika daļu darītu to, kas sagādā prieku. Man tās ir dažādas radošas lietas, tekstu rakstīšana, dziesmu radīšana, aktīvs dzīves veids, dārzniecība, kā arī gida darbs, kas man reiz bija. Es esmu cilvēks, kas mēģina papildināt un pārbaudīt savas zināšanas, jo tādā veidā jūtos dzīva. Tas mani visvairāk saistīja gida darbā.
Vai tagadējā normālā ikdiena ir salīdzināma ar to, kas bija pirms gada?

Man bija diezgan skaidrs, kurp es eju. Es nemitīgi centos papildināt savas zināšanas, sekot līdzi aktualitātēm vairākās jomās, centos piedāvāt viesiem kvalitatīvu produktu, bet nu to vairs darīt nedrīkst. Šobrīd esmu sākusi strādāt jaunā darbā, jo nācās pārkvalificēties. Diemžēl, kā mūsu dārgais finanšu ministrs Jānis Reirs to rosināja, gribot negribot – nācās. Esmu iemesta pilnīgi jaunā darba vidē un mācos lietas, ko es nekad neesmu darījusi. Šis ir pirmais punkts manā dzīvē kopš augstskolas pabeigšanas, kad darba ziņā atrodos pilnīgi ārpus savas komforta zonas. No tā es iegūstu daudz, bet tajā pašā laikā tas neizbēgami iedragā manu pašapziņu, jo man darba ziņā ir augstas prasības pret sevi.
Pērn 19. maijā valdība atbalstīja papildu 16,8 miljonu eiro no Eiropas Savienības (ES) fondiem novirzīšanu projektam "Pilnveidot personu profesionālo kompetenci". Šajā projektā iecerēts sniegt papildu atbalstu nodarbināto pārkvalifikācijai. Šis projekts darbojas jau kopš 2017. gada un turpināsies līdz 2023. gada beigām.
Foto: Personīgais arhīvs
Varbūt atceries, kurā datumā novadīji pēdējo tūri?

Pēdējā tūre, ja es pareizi atceros, notika 14. martā. Es tikko biju atgriezusies no atvaļinājuma. Kad vairs nedrīkstēja vadīt ekskursijas, pēc kāda laika man ieskaitīja dīkstāves pabalstu. Laiks gāja lēni un grūti, jo es nevarēju saprast, kad varēšu atsākt strādāt. Bija aizdomas, ka nekas nenotiks vēl kādu laiku, bet nešķita, ka tas varētu ieilgt uz gadu vai pat vairāk. Darbu, ko esmu izvēlējusies veikt, uztveru kā daļu no savas identitātes, tādēļ pavasarī jutos visai apmaldījusies. Atbalsts, ko saņēmu, sākumā bija visnotaļ mazs, jo mēnešos, pret kuriem pabalstu aprēķināja, biju gan slimojusi, gan ņēmusi atvaļinājumu.

Gidi mēdz pirms grūtākās darba sezonas, vasaras, aizbraukt kādā atvaļinājumā vai dažas dienas nestrādāt, lai uzkrātu spēkus, līdzīgi rīkojos arī es. To varētu saukt par neveiksmīgu sakritību. Līdz ar to atbalsts bija visai mazs, bet bija. Man ļoti paveicās, ka biju sākusi krāt naudu nebaltai dienai, jo es vēlējot nomaksāt studiju kredītu, kas man velkas līdzi kopš augstskolas absolvēšanas. Par laimi, es to neizdarīju.

Nākamais pabalsts jau bija lielāks, bet tāpat attiecībā pret agrākajiem ienākumiem un pret saistībām tas šķita mazs. Bet to ļoti novērtēju. Es arī pieteicos LIAA (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras – red.) vienreizējam pabalstam, kuru izcīnīju. Šis pabalsts arī man palīdzēja.

LIAA pabalsti tieši tūrisma nozarei?

Jā, tūrisma nozares pārstāvjiem bija iespēja pieteikties LIAA pabalstam. Viņi bija ļoti laipni un pretimnākoši. Tas bija vasaras sākumā.

Jūnija beigās lēnām varēja atsākt vadīt tūres, protams, ievērojot visus ierobežojumus. Tūristu bija stipri mazāk. Es negribu samelot par konkrētiem cipariem, bet statistika liecināja, ka tūristu skaits pret iepriekšējo vasaru ir ievērojami krities. Jūlijs un augusts pagāja diezgan lēni. Lai gan strādāt drīkstēja, ienākumi bija ievērojami mazāki, bet izdevumi, protams, nesamazinājās. Laikam ritot, arvien vairāk valstu iekļuva "sarkanajā zonā". Pēdējās dienās, kad strādāju, pie mums brauca viesi tikai no Somijas un Lietuvas. Septembrī ierobežojumu dēļ viss apstājās pavisam, un tam sekoja milzīga neziņa.
LIAA atbalsta programmas tūrisma nozares uzņēmumiem Covid-19 seku pārvarēšanai un nodarbinātības sekmēšanai kopējais budžets ir 19 360 000 eiro. Uz 30. decembri visvairāk jeb 800 000 eiro šajos pabalstos saņēma AS "Lido". Taču starp pabalsta saņēmējiem atrodams arī nodibinājums "Sanatorija Belorusija Jūrmalā", kas saņēma 216 978 eiro. Šis nodibinājums ir cieši saistīts ar Baltkrievijas valdošo eliti, tostarp prezidenta biroju.
Tad nāca pārkvalifikācija?

Jā, tad nāca pārkvalifikācija. Sākumā negribēju par to pat domāt, jo mans darbs man tiešām patika un, cerams, arī sanāca.

Kad parādījās finanšu ministra izteikumi, ka dažām nozarēm vajadzētu vienkārši pārkvalificēties, bet daudziem citiem pašnodarbinātajiem, kas pelna visnotaļ maz, vajadzētu nonākt sociālo iestāžu uzraudzībā, – tas bija kā pļauka daudzu sejās.

Esmu ieguldījusi laiku un naudu savā izglītībā. Es cenšos piedāvāt kvalitatīvu produktu. Tūrisms ir viena no tām nozarēm, kas Latvijai līdz šim ienesa diezgan daudz naudas. Manuprāt, būtu labi, ja cilvēki, kas ienes daudz naudas mūsu valsts budžetā [tūristi], būtu apmierināti, ja viņi tiktu izglītoti, ieinteresēti mūsu valstī, tās vērtībās un kultūrvēsturē. Tas ir viens no veidiem, kā viņiem pateikties. Ne velti ir tāds vārds "viesmīlība".

Kad pēkšņi pasaka, ka tas nav bijis svarīgi un "pārkvalificējies, nāks citi gidi", tas ir kā spļāviens sejā veselai nozarei. Tāpat kā situācija ar pašnodarbinātajiem un mazajiem uzņēmumiem. Daudzi no viņiem, ja runājam, piemēram, par kultūru, palīdz mums pārciest šo laiku. Ko jūs darāt mājās pandēmijas laikā? Baudāt seriālus, filmas, grāmatas un mūziku?

Kad pēkšņi tiek pateikts, ka šiem cilvēkiem [radošu darbu autoriem] vajadzētu būt sociālo dienestu uzraudzībā vai darīt kaut ko citu, tas ir augstākā mērā aizvainojoši. It kā ar zemo atalgojumu nepietiktu.

Par pārkvalifikāciju runājot – laiks gāja, apkures sezona sākās un iekrājumi sāka iet uz galu, un es sapratu, ka jāsāk darīt kaut ko jaunu. Arī, lai beigtu sevi šaustīt un gaidīt brīnumu. Man ļoti paveicās, ka mani kāds draugs pilnīgi negaidīti informēja, ka Leļļu teātris meklē jaunu darbinieku. Es sacīju, ka nekad agrāk neko tādu neesmu darījusi, bet aizgāju uz pārrunām, un mani pieņēma. Man ļoti paveicās, jo es tieši ielēcu tajā vilcienā. Darbs nāca kā svētība.

Sāku lēnā garā apgūt jauno arodu, bet parādījās jauni ierobežojumi, kuru dēļ īsti nevaru apgūt darbu tik lielā mērā, cik vajadzētu, kas vairo stresu, jo tas palēnina mācību procesu, un arī teātrim tas nav izdevīgi.
Sanāk, ka no vienas smagi skartas nozares es ielēcu otrā
Līga Neilande
Vai no valsts puses bija iniciatīvas, lai palīdzētu pārkvalificēties, piemēram, kursi?

Īsti nebija. Bija finansiālā atbalsta mehānismi, kas ļoti palīdzēja, it īpaši šobrīd, kad tos palielina. Pieļauju, ka daudziem cilvēkiem tagad ir daudz vieglāk nekā pavasarī, kad pabalsti bija mazāki (protams, atkarībā no nomaksātajiem nodokļiem). Taču tādu palīdzības mehānismu, ko tagad darīt cilvēkiem, kas strādā tūrisma nozarē, nebija. Vismaz es tādus neredzēju. Varbūt esmu ko palaidusi garām. Pašā gidu iekšējā komūnā viens otru uzmundrināja, bet no valsts tāda rakstura atbalstu nejutu.

Talkā nāca brīvprātīgās aptaujas par mentālo veselību Covid-19 krīzes laikā, kuras saņēmu e-pastā, jo biju pieteikusies atbildēt uz pāris jautājumiem. Tas palīdzēja grūtākajos brīžos novērtēt savu emocionālo stāvokli.

Kā vispār redzi tūrisma nākotni?

Daudzi cilvēki būs pārkvalificējušies. Pirms gada nešķita, ka cilvēki varētu neceļot un neiet uz muzejiem. Daudzi cilvēki darīs kaut ko pilnīgi citu.

Šie cilvēki atgriezīsies?

Es domāju, ka lielākā daļa neatgriezīsies savā sākotnējā amatā. Iespējams, cilvēkiem ir jauns darbs. Vai viņiem pietiks laika apmeklēt lekcijas un kursus, lai nokārtotu licenci? Nezinu. Nav skaidrs, vai gida licences iegūšanas procesu nesarežģīs. Ir skaidrs, ka nozarē nāks iekšā jauni profesionāļi, ka kaut kas mainīsies visā sistēmā. Es domāju, ka valsts ir pati sev nedaudz iegriezusi kājā ar to, ka pazudīs tik daudzi strādāt griboši cilvēki. Vai es redzu nākotni tūrismam? Jā, tūrisms atgriezīsies, bet vai tas būs šogad? Par to es šaubos.

Kā vari salīdzināt savu finansiālo situāciju starp 2020. gada 1. martu un 2021. gada 1. martu?
Mana mājsaimniecība sastāv no diviem cilvēkiem — es dzīvoju kopā ar draugu. Pērn februārī mēs bijām aizbraukuši atvaļinājumā, no kura atgriezāmies marta sākumā. Es varēju atļauties tajā brīdī aizceļot atvaļinājumā, diži nedomājot, kur iešu ēst, vai pietiks visam nauda. Šobrīd, pat ja atsāktos tūrisms, es īsti neredzu tādu iespēju, ka varētu atļauties ceļot, apmeklēt baseinu, sporta zāli, iegādāties labus apavus — bonusus, kurus es agrāk varēju ar savu algu atļauties. Es agrāk varēju palīdzēt finansiāli saviem vecākiem, vai draugiem, ja radās tāda nepieciešamība. To es pērnajā martā varēju, taču tagad es šādu iespēju neredzu. Drīzāk es kādā brīdī varētu būt tā, kurai nepieciešams lūgt palīdzību, ja atgadītos kas neparedzams. Kad tu esi pāris gadus stāvējis uz savām kājām, tad atsākt lūgt palīdzību ir ļoti grūti.
Vai tu aizvadīto gadu sauktu par zudušo gadu?
Es nesauktu to par zudušo. Varbūt vairāk laika tiek notriekts lietās, ko agrāk nedarīju. Es agrāk neskatījos seriālus, nepavadīju daudz laika pie ekrāniem. Bet es arī esmu uzzinājusi ļoti daudz vērtīgu lietu. Piemēram, pavasarī sāku nodoties dārzniecībai un līdz ar to daudz par to lasīju. Tāpat nodarbojos ar dziesmu rakstīšanu – pērn mēs ar grupu izdevām pirmo albumu. Sanāca arī uzrakstīt dažādus rakstu darbus, piemēram, pāris bērnu dzejoļu "Garajai pupai".

Radoši man šis gads bija produktīvāks nekā iepriekšējie, kad strādāju tūrismā. Bija tādas dienas, kad man bija jānovada trīs ekskursijas dienā, tās ir septiņas stundas.

Man tas nebija zudušais gads, es labāk iepazinu sevi, savus plusus un mīnusus. Kad esi ieslēgts istabā ar sevi, tad nākas pārvērtēt daudz lietu. Es domāju, ka līdzīgi bija daudziem cilvēkiem.

Kad viss šis beigsies un ierobežojumi būs atcelti, kas būs pirmā lieta, ko tu darīsi?
Es gribu dejot! Es aiziešu uz kādu koncertu, lēkāšu, dejošu, kratīšu galvu. Un tajā brīdī sajutīšu: "Jā, tas ir tas, par ko toreiz intervijā sacīju." Gribu sajust to klātienes sajūtu. Es dejošu, apskaušos un bučošos.



Foto: Personīgais arhīvs
Kad viss šis beigsies un ierobežojumi būs atcelti, kas būs pirmā lieta, ko tu darīsi?
Es gribu dejot! Es aiziešu uz kādu koncertu, lēkāšu, dejošu, kratīšu galvu. Un tajā brīdī sajutīšu: "Jā, tas ir tas, par ko toreiz intervijā sacīju." Gribu sajust to klātienes sajūtu. Es dejošu, apskaušos un bučošos.



Foto: Personīgais arhīvs
Quo vadis, tūrisma nozare?
Ekonomikas ministrijas sniegtā informācija liecina, ka vēl 2019. gadā tūrisms Latvijas budžetā ienesa vienu miljardu eiro jeb apmēram 4% no Latvijas iekšzemes kopprodukta. Tagad, kad tūrisma jomā ir klusums, rodas jautājums, kas ar nozari notiks tālāk.
Centrālās statistikas pārvalde
Sarunā ar Līgu ieskicētajām bažām par pārkvalifikācijas iespēju trūkumu piebalso arī citi "Delfi" aptaujātie gidi.
Kristīne norādīja, ka pavasarī saņēmusi tobrīd maksimālo summu – 700 eiro. Viņa arī atzina – ja nebūtu valsts noteikto atbalsta "griestu", tad saņemtā summa, balstoties uz maksātajiem nodokļiem, būtu bijusi lielāka.

Kristīne arī interesējās par iespējām pārkvalificēties, bet piedāvātās profesijas bijušas tādas, ar kurām viņa nav spējusi identificēties.

Krietni skaudrāku stāstu pieredzēja Ieva, kura strādā kā pašnodarbināta gide. Viņa norādīja, ka pērn divus mēnešus saņēmusi valsts atbalstu, taču 2020. gadā nav bijis neviena pasūtījuma, tādēļ rudenī viņa nekādu pabalstu vairs nav saņēmusi. Viņa arī zvanījusi uz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru (VSAA), taču tur uzzinājusi, ka viņa kā pašnodarbināta persona konkrētajā gadījumā nekvalificējas bezdarbnieka statusam. Ieva arī uzsvēra, ka viņai nav tikusi piedāvāta iespēja pārkvalificēties.

Turpretim Andris (vārds mainīts) ir gids un tulks ar pārdesmit gadu stāžu. Viņš kā lielāko problēmu izcēla birokrātisko nodokļu sistēmu, kas pašnodarbinātajiem apgrūtina norēķinus+ ar valsti.

Līdzīgas sūdzības ir Baibai, kura uzskata, ka LIAA pabalsta saņemšana bijusi sarežģīta, bet dīkstāves pabalsts ticis aprēķināts pēc 2020. gada ienākumiem, kas tūrisma nozarē strādājošajiem bija krietni mazāki nekā citos gados. Arī Baiba ir vīlusies pārkvalificēšanās iespējās.

Savukārt informatīvajā ziņojumā par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda investīciju ieviešanas statusu lasāms, ka Labklājības ministrija Finanšu ministrijai atzinusi, ka 2022. un 2023. gadā nepieciešams turpināt finansiāli atbalstīt pārkvalifikāciju, vidēji tai rodot 13 miljonus eiro gadā. Līdz šim bezdarbnieku izglītības atbalsta jomā ir noslēgti līgumi 25,3 miljonu eiro apmērā, bet maksājumi veikti vien 4,2 miljonu eiro apmērā.
Šobrīd oficiālā komunikācija apgalvo, ka pabalstus var saņemt visi uzņēmēji, taču realitātē līdz vismazākajiem uzņēmējiem atbalsts nenonāk. Ieguvēji ir tāda veida uzņēmumi, kuri bija mazāk pakļauti ierobežojumiem, un kuriem ir lielāks darbinieku skaits. Līdz ar to daudzi mazie uzņēmēji ir nostādīti nevienlīdzīgas konkurences apstākļos. Valsts piedāvātie atbalsta mehānismi nepalīdz mazajiem uzņēmējiem nevienā no tūrisma un viesmīlības sektoriem.

Daudzi mazie uzņēmēji šobrīd paliek paliek ārpus jebkāda atbalsta, kamēr viņu darbība tika stipri ierobežota vai apturēta ārkārtas situācijas dēļ jau no marta. Ir netaisni un nepieņemami skatīt nodokļu nomaksu (nosakot summu vismaz 200 eiro) sešus mēnešus pirms 2020. gada novembra tādiem uzņēmumiem, kuru darbība un peļņas gūšanas iespējas bija apturētas valstī noteikto ierobežojumu dēļ. Runājot konkrēti par atbalstu tūrisma aģentiem un operatoriem — jā, tas ir bijis, bet nekas specifisks kā pirmajam un visvairāk skartajam tūrisma sektoram, kam pēc 2020. gada marta faktiski nav iespēja strādāt. Visi mehānismi tie paši, kas pārējām nozarēm, kuras tiek skartas salīdzinoši mazāk, var strādāt vismaz daļēji. Pie tam atbalsta piešķiršana balstīta uz augustu-oktobri, kad darbības rādītāji bija absolūti minimāli, atšķirībā no tirdzniecības, kas "rullēja".
Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācija
Nauda ir, bet kur?
Covid-19 krīzes pārvarēšanai gada laikā līdz šī gada februāra vidum kopumā iztērēti 1,749 miljardi eiro, taču šī summa aug ik nedēļu atkarībā no valdības pieņemtajiem atbalsta pasākumiem. Starptautiskajos finanšu tirgos Latvija kopumā piesaistījusi 2,230 miljardus eiro. Īpaši būtiski šie aizņemtie līdzekļi būs 2021. gadā, jo budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atlikums ir vien 77,6 miljoni eiro.

Lauvas tiesa jeb 406,36 miljoni eiro no šiem līdzekļiem novirzīti Satiksmes ministrijai un tās kontrolētajām kapitālsabiedrībām. Proti, 250 miljoni eiro tika AS "airBaltic", seši miljoni – VAS "Latvijas Gaisa satiksme", 49,9 miljoni eiro – lidostai "Rīga", bet vēl 32,4 miljoni eiro atvēlēti VAS "Latvijas dzelzceļš". Visiem šiem uzņēmumiem bija nepieciešams palielināt pamatkapitālu, lai tie spētu pārdzīvot Covid-19 krīzes laiku.
Veselības ministrija Covid-19 seku likvidēšanai pagaidām iztērējusi 192 miljonus eiro, no kuriem, piemēram, 40,3 miljoni eiro iztērēti medicīnisko iekārtu un papildaprīkojuma iegādei, operatīvā datu paneļa izveidei un piemaksām par observācijas gultām un intensīvās terapijas gultām, bet 69,3 miljoni eiro, lai nodrošinātu piemaksas šī gada pirmajos trīs mēnešos atbildīgo institūciju ārstniecības personām un citiem nodarbinātajiem par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā. Nauda novirzīta arī vakcinācijai, IT risinājumiem un citām sabiedrības veselībai būtiskām lietām. Savukārt Veselības ministrijas kontrolētajām slimnīcām kopā novirzīti 52,4 miljoni eiro.

Labklājības ministrija Covid-19 seku likvidēšanai raksta tapšanas brīdī bija novirzījusi 329,08 miljonus eiro, no kuriem lielākā daļa jeb 182,08 miljoni eiro atvēlēti 500 eiro atbalstam par katru audzināšanā esošo bērnu. Savukārt 67,6 miljoni eiro novirzīti slimības palīdzības pabalstam gada pirmajiem sešiem mēnešiem.

Ekonomikas ministrija šiem mērķiem pagaidām iztērējusi 120,6 miljonus eiro, no kuriem 59,2 miljoni eiro nepieciešami eksportējošiem nodokļu maksātājiem un atbalstam tūrisma nozarei, bet 50 miljoni novirzīti alternatīvo ieguldījumu fonda finansēšanai.

144,6 miljoni eiro atvēlēti arī finanšu institūcijai "Altum".

Zemkopības ministrija lauksaimnieku atbalstam novirzījusi 91,2 miljonu eiro, no kuriem 45,5 miljoni eiro tika izmaksāti pērn jūlijā, bet vēl 45,5 miljoni eiro atvēlēti Covid-19 krīzes seku mazināšanai un kapacitātes stiprināšanai lauksaimniecībā.

Aizsardzības ministrijai piešķirti 52,1 miljoni eiro, kas nepieciešami individuālo aizsarglīdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu iegādei un transportēšanai.

Valsts ieņēmumu dienestam piešķirti 204,6 miljoni eiro, lai nodrošinātu dīkstāves pabalstus.
Ko domā eksperti?
Latvijas Bankā portālam "Delfi" norādīja, ka valdība ir mācījusies no 2020. gada pavasara pieredzes un pandēmijas otrajā vilnī atbalsta instrumentu arsenāls ir būtiski paplašināts.

Eksperti uzsvēra, ka krīze iedzīvotājus un uzņēmumus skar izteikti asimetriski – ir iedzīvotāju un uzņēmumu grupas, kuru ienākumi būtiski sarukuši un saimnieciskā darbība faktiski apstājusies, un ir arī tādi, kuru ienākumi nav būtiski kritušies vai ir pat pieauguši. Tādēļ svarīgi, lai valdības sniegtais atbalsts krīzē cietušajiem būtu labi mērķēts un nonāktu tiešām līdz krīzes vissmagāk skartajiem.

""Latvijā ir arī virkne citu ilgstoši sasāpējušu sociālo jautājumu, kam nav tieša sakara ar pandēmijas ietekmi uz tautsaimniecību. Šie jautājumi būtu jārisina, paredzot finansējuma avotus valsts budžeta ietvaros, ne ar krīzes laika "piešprici" no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem," skaidroja bankā.

Tāpat eksperti atzīmēja, ka, lai gan virkne smagāk skarto uzņēmumu strādā nozarēs ar salīdzinoši zemu pievienoto vērtību, piemēram, viesmīlības sektorā, tiem ir svarīga loma tautsaimniecības ekosistēmā. "Būtu grūti iedomāties Rīgu kā Baltijas metropoli ar plašām pārrobežu cilvēku plūsmām, aktīvu starptautisku biznesu, bet bez attīstītas viesmīlības infrastruktūras. Tāpat ir visai naivi cerēt, ka viesmīlības un citu pakalpojumu sektorā nodarbinātie varētu viegli un ātri atrast darbu nozarēs, kurās šobrīd ir augsts darbaspēka pieprasījums, piemēram, būvniecībā, rūpniecībā, IT sektorā. Līdz ar to šo uzņēmumu likvidācija, visticamāk, atspoguļotos arī garākās bezdarbnieku rindās un to pavadošajās blaknēs. Tāpat pastāv risks, ka šie darbinieki dotos darba un ienākumu meklējumos uz tām valstīm, kuru tautsaimniecības no pandēmijas būs izgājušas spēcīgākas un kur atbilstošo nozaru uzņēmumi straujiem tempiem atsāks pilnvērtīgu darbu," rezumēja bankā.
Pēteris Leiškalns
Latvijas Darba devēju konfederācijas sociālās drošības un veselības aprūpes eksperts
"Ja skatās uz sākotnējo Covid-19 krīzes posmu, tad tur bija vairākas problēmas, piemēram, kritēriji, pēc kuriem tika lemts par to, kam tiks piešķirts atbalsts. Tāpat problemātiski bija tas, ka dīkstāves pabalstam noteica 700 eiro lielus griestus neatkarīgi no maksātajiem nodokļiem. [..] Šis pabalsts pat nesasniedza tobrīd vidējās algas līmeni, kas bija nedaudz zem 1200 eiro mēnesī. Valsts to pamatoja ar "sociālo pietiekamību", taču netika ņemti vērā tie cilvēki, kuru apgādībā ir bērni, piemēram, ja cilvēks, kuram ir trīs bērni, mēnesī pelna 1800 eiro, tad dīkstāvē viņš tāpat saņēma 700 eiro."

Nedaudz vēlāk, pēc Demogrāfijas lietu centra iejaukšanās, Labklājības ministrija nolēma, ka par katru bērnu piemaksās 50 eiro, bet griesti pacelti līdz 1000 eiro, taču arī tas līdz galam nerisina iespējamās sociālās nevienlīdzības problēmu, kas rodas, salīdzinot ģimenes ar bērniem ar tām, kurām bērnu nav.