Restorānu bizness ir ienesīga joma, jo kvalitatīva ēdiena mīļotāji vienmēr būs gatavi atdarīt savus maciņus, lai baudītu gardas maltītes ārpus mājām. Tomēr restorānā nepietiek ar labu šefpavāru vien, lai tas sekmīgi darbotos - parasti smalkākās sabiedriskās ēdināšanas vietās strādā arī tirgzinību speciālisti, kas dara visu, lai klients par konkrēto maltīti atstātu pēc iespējas vairāk naudas. Portāls "Business Insider" izpētījis paņēmienus, kurus restorāni izmanto ikdienā klientu netiešai "apvārdošanai".
1. Ēdienkartēs neizmanto "EUR" simbolu - kā izpētījuši jomas speciālisti, tad konkrētās valūtas nosaukuma trūkums ēdienkartē pie ēdiena cenas klientus pamudina pasūtīt vairāk. Savukārt, ja pēc skaitļa seko EUR vai dolāra zīme, gardēdis ir krietni vien piesardzīgāks.
2. "Apaļie" cipari - veikalos ir pierasta prakse cenas rakstīt, piemēram, "9.99 EUR". Eksperti pateiks, ka šāda stratēģija nav ieteicama restorānos, jo labāk cenas skaitli noslēgt ar "apaļu" ciparu - pieci vai nulle, piemēram, "9.95 EUR". Vēl ieteicamāk - centus nerakstīt vispār, apstāties pie "apaļiem" eiro.
3. Skaists ēdiena nosaukums - detalizēts un "garšīgs" nosaukums, kurā aprakstītas sīkākās ēdiena un sastāvdaļu nianses padara ēdienu iekārojamāku un palielinās iespēja, ka klients pasūtīs vairāk. Ilinoisas Universitātes zinātnieki izpētījuši, ka no aprakstošas valodas stilā ieturētām ēdienkartēm pasūtījumu skaits pieaug par 27 procentiem. Piemēram, gaļa jānosauc par sulīgu un jāmin tās izcelsme, mērces aprakstā jāapraksta tās kārdinošās sastāvdaļas, bet deserta "atšifrējums" nedrīkst atstāt vienaldzīgu pat saldumu nemīlētāju.
4. Nostaļģijas radīšana - arī ēdienu nosaukumu radīšana ir vesela māksla. Eksperti zina, ka ļoti labi darbojas ģimenes locekļu vārdu iekļaušana ēdienkartē - kurš gan nevēlas nobaudīt Vecmāmiņas tradicionālās pankūkas vai Mammas zivju zupu? Lielisks triks ir arī vārda "mājas" pievienošana nosaukumam, piemēram, Mājas saldējums vai Mājas torte. Šādi nosaukumi maltītes baudītājos raisa nostaļģiskas izjūtas un atkal - liek pasūtīt vairāk.
5. Ģeogrāfisko nosaukumu vai nacionālo ēdienu pieminēšana - iepazīstoties ar ēdienkartes piedāvājumu, katrs nosaukums mums rada konkrētas sajūtas. Lai šīs sajūtas būtu spēcīgākas un uzreiz saistītos ar patīkamām asociācijām, ēdieni tiek dēvēti ģeogrāfisko reģionu vai nacionālo produktu vārdos. Tie rada lielāku ticību, ka maltīte būs autentiska un tās sastāvdaļas - īpaši izmeklētas.
6. Raibāks teksts - vienkāršākos restorānos ēdienkarte var būt raiba kā dzeņa vēders, jo daži ēdieni ir izcelti "treknākā" un krāsainā drukā, dažiem tiek pievienotas fotogrāfijas un īpaši apraksti ar vēlmi radīt klientos lielāku interesi. Uzreiz jāsaka, ka augstākas klases restorāni no šādas stratēģijas izvairās, jo ēdienkartei jāizskatās elegantai un bez liekiem akcentiem.
7. Dārgākā ēdiena stratēģija - viltīga metode, ko mēdz izmantot ēdienkaršu sastādītāji: tiek izvēlēts viens ēdiens, kura cena ir fantastiski augsta. Tā var būt maltīte, kas gatavota no ekskluzīvām sastāvdaļām un kuru pasūtīt varēs atļauties tikai retais, iespējams, ar trīsciparu cenu zīmi. Rezultāts? Pēc tam, kad būsi aplūkojis šī ēdiena cenu, visas pārējās izvēles liksies "izdevīgas".
8. Divi dažādi porciju izmēri - ir restorāni, kuru piedāvājumā ir tā paša ēdiena liela un mazāka porcija. Kad būsi izvēlējies un pasūtījis mazāko ēdiena porciju, zini - tieši tāds bija restorāna mērķis, pārdot mazāko porciju par konkrēto cenu un lielākais skaitlis ir vienkārši pievienots salīdzinājumam.
9. Acs kustības trajektorija - grūti iedomāties, bet netiek aizmirstas arī tādas lietas kā cilvēkus lasīšanas ieradumi. Mēs atverot grāmatu vai kādu citu lasāmo materiālu, pirmo ieraugām kreiso augšējo stūri. Tieši tur ēdienkartēs tiek drukāti "vispelnošāko" ēdienu nosaukumi. Tāpat pirmos raksta visdārgākos ēdienus, jo saraksta sākumu mēs iegaumējam visvieglāk - līdz ar to pārējais sarakstā minētais šķiet izdevīgāks un pieejamāks.
10. Ierobežota izvēle - izrādās, arī tas, cik daudz dažādi ēdieni tiek iekļauti katrā no ēdienu kategorijām (pirmie ēdieni, otrie ēdieni un deserti), ir smalks aprēķins. Zinātnieki ir izskaitļoši, ka, ņemot vērā cilvēku paradumus, vislabāk vienas ēdienkartes ietvaros katrā kategorijā piedāvāt 6 ēdienus ātrās apkalpošanas restorānos un 7-10 dažādus nosaukumus klasiskajos restorānos. Labi darbojas arī dažādu uzkodu plašu koncepcija un ēdienkartes ar fiksētiem ēdieniem - tad pusdienotājam vai vakariņotājam vairs nav jāizdara izvēle un atbildības nasta nav tik smaga. Parasti šādi pasūtām vairāk nekā sākumā plānots un atkal ieguvējs ir restorāna īpašnieks.
11. Klasiskās mūzikas efekts - aizmirstas netiek arī citas mūsu maņas: izrādās, cilvēks, klausoties klasisko mūziku, jūtas bagātāks un dāsnāks, nekā dzirdot citus mūzikas veidus. Tādēļ bieži vien restorānos dzirdēsi tieši šo mūzikas žanru ar cerību uz tava maciņa atdarīšanu. Savukārt vienkāršāka popmūzika maltītes fonā pēc ekspertu secinājumiem samazinās rēķinu vismaz par 10 procentiem.