Viss šai pasaulē ir mainīgs, attīstās un atgriežas, atrodas pastāvīgā kustībā, taču ir dažas lietas, kas paliek un pastāv nemainīgas cauri laikiem. Ja neskaita vispārcilvēciskās un ētiskās vērtības, tikpat nemainīga ir cilvēku vēlme iepriecināt sevi garšīgi – vai tas būtu ēdiens, kāds našķis vai dzēriens, kas rada īstu baudas sajūtu.
Viens no šādiem dzērieniem ir konjaks – elegants, un ko tur slēpt, arī dārgs baudījums. Visbiežāk ar savu stāstu, taču to zināt nav obligāti, pietiek ar gatavību izjust, smaržot, baudīt un varbūt arī analizēt. Tajā pašā laikā konjaks nav vēsturē iekonservēta vērtība, tajā izmantotā sena pieredze var pielāgoties modernajām tendencēm, uzskata Francijas senā konjaka nama "Hennessy" vēstnieks Gijoms de Gito (Guillaume de Guitaut), kurš savas viesošanās laikā Rīgā piekrita sarunai ar portālu "Delfi".
– Kādi ir jaunākie trendi konjaku pasaulē?
Kas attiecas uz dzērienu tirgu kopumā, es neteiktu, ka šobrīd ir vērojamas kādas izteikti jaunas, atšķirīgas tendences. Novērots, ka alkoholisko dzērienu popularitāte ir kā pulksteņa svārsts – vienu brīdi iecienītāki bija "baltie", tagad svārsts atgriežas pie "brūnajiem" – konjaka, viskija, ruma.
Interesanti, ka bagātās Āfrikas valstis, kas iegūst naftu un gāzi un kurās sāk parādīties turīgāks iedzīvotāju slānis, arī izvēlas konjaku. ASV konjaku ļoti iecienījusi afroamerikāņu sabiedrība, un Āfrikas valstis šo tendenci pārņem, jo asociē viņus kā vecākos brāļus, kas nāk no tā paša kontinenta. Nigērija, Dienvidāfrikas Republika (DĀR), Angola, Gana - šīs valstis atdarina ASV un tajās šobrīd ļoti strauji aug konjaka popularitāte.
Lielākā daļa Eiropas valstu, ieskaitot Latviju, ir diezgan konservatīvas, izvēloties konjaku kā dižestīvu pēc pusdienām, pēc maltītes. Tas nav slikti, taču ļoti tradicionāli. Īrija gan ir pietiekami drosmīga, lai izmēģinātu ko jaunu, un arī mēs uz to mudinām. Jo runa ir par jauno paaudzi, trīsdesmitgadniekiem, kam patīk izmēģināt ko jaunu, kas negrib darīt to, ko viņu vecākais brālis, tēvs vai tēvocis, viņi ir atvērti, un konjaks ir labi piemērots garšas eksperimentiem kokteiļos, saglabājot stilu.
Šajā jomā jaunākais modes kliedziens ir XO līmeņa konjaks ar ledu. Šis trends gan nedaudz atgādina 20. gadsimta vidu, kad Francijā ļoti populāri bija pievienot nedaudz ūdens augstas klases konjakam. Tagad tas ir ledus. Mēs gribam parādīt, kas notiek ar konjaku, kad tam pievieno sasaldētu ūdeni, – aromāts ir neticams!
Kas attiecas uz "Hennessy", 2016. gada februārī prezentējām "Hennessy 8", kas veltīts Fijū (Fillioux) ģimenei, miksētāju jeb master blender astotajai paaudzei, kas strādā mūsu kompānijā, un tas ir īpašs gadījums konjaka nozarē vispār. Pirmo Fijū, kurš nostrādāja kompānijā līdz 1837. gadam, nolīga Džeimss Henesijs 19. gadsimta sākumā, uzticot viņam pārzināt konjaka spirtu (eau de vieux) krājumus. Mēs ļoti lepojamies, ka Jans Fijū (Yann Fillioux), kurš ir mūsu pašreizējais master blender un janvārī svinēs savu 70. jubileju, ir septītais Fijū ģimenes pārstāvis šai kompānijā un šai amatā. Viņš zina visu par "Hennessy" – vēsturi, stilu, zina, kā veidot konjaku. "Hennessy " ir viņa "gulbja dziesma" – Jans izvēlējās sešus spirtus no katra sava priekšteča laika un pievienoja vēl vienu, ko izvēlējās viņa pēctecis, māsasdēls Reno. Jans viņam teica – tu būsi nākamais master blender, kad es aiziešu, lūdzu, tāpēc tu izvēlies vienu eau de vieux. Un šis jaunais vīrietis – Reno ir 38 gadi – izvēlējās spirtu no sava vectēva laika. Tā radās "Hennessy 8", ļoti īpašs astoņu konjaka spirtu blends, kurā ievērotas visas šim dzērienam raksturīgās nianses, un klienti var būt droši – tas ir absolūti un nepārprotami "Hennessy".
Šis stāsts daudz ko pasaka par "Hennessy", kā pie mums notiek attīstība, jaunumu ieviešana, ienākšana jauna tirgū. Vienmēr ievērojam klientu gaidas, cenšamies dot to, ko viņi vēlas. Šī stabilitāte mums ir ļoti svarīga. Ja tu esi iecienījis kādu dzērienu, bet kompānija pēkšņi kardināli maina recepti, tas nevienam nepatīk. Tieši ar to nodarbojas Fijū ģimene – rūpējas par "Hennessy" stabilitāti. Mēs allaž meklējam ko jaunu, kas patiktu mūsu klientiem, nekad neapstājamies, taču tajā pašā laikā neaizraujamies ar crazy lietām.
– Cik svarīga šodien ir "Hennessy" senā izcelsme?
Mēs neesam vienīgie dzērienu ražotāji ar tik garu vēsturi, bet šis ir ģimenes uzņēmums, ar to arī atšķiramies. Ģimene ir svarīga. Jau pieminēju astoto Fijū, mūsu master blender paaudzi, bet arī Moriss Henesijs, kurš ir zīmola vēstnieks pasaulē, ir astotais savas dzimtas pārstāvis. No paaudzes paaudzē tiek nodota ne tikai pieredze, bet arī vērtības, attieksme, elegance, vēlme izzināt pasauli un tās vistālākajos nostūros iepazīstināt cilvēkus ar eleganci un izsmalcinātību. Personiski man visvairāk patīk, ka šī kompānija daudz domā par jaunievedumiem, neguļ uz veciem lauriem – ak mēs esam numur viens pasaulē, nu tad ļoti labi! Tu nevari palikt labākais tāpat vien, tev ir jāstrādā kā trakam, lai šo godu saglabātu.
Nevienam citam konjaka namam nav tādas master blender dinastijas. Ja tev savas zināšanas jānodod kādam citam, lai arī ļoti talantīgam un labam cilvēkam, attiecības ir citādas nekā tad, ja tu runā ar savu dēlu vai māsas vai brāļa dēlu. Reti kad šādas attiecības var novērot starp svešiniekiem.
– Tas nozīmē, ka master blender vienmēr ir jābūt ģimenei, kurā vēlams būt dēliem?
Tieši tā! Jans ir iepriekšējā master blender, Morisa Fijū, māsas dēls, jo Moriss nebija precējies. Kad viņš sāka strādāt "Hennessy", Morisam bija tikai 25 gadi, un tajā vecumā nav nekas traks, ka nav ģimenes, taču viņš tā arī neapprecējās. Janam viņam savukārt ir meita, kura apguvusi jurista profesiju un nevēlas turpināt tēva amatu. Līdz ar to nākamais Fijū, kas kļūs par mūsu master blender, ir Jana māsas dēls Reno.
Pie mums nekad master blender amatā nav bijusi sieviete, tikai degustācijas komisijā. Sievietēm ir grūtāk strādāt par master blender, jo pirmkārt, ir darīšana ar stipru alkoholu – reti kurai patiks izmēģināt 40-50 konjaka spirtus katru dienu, otrkārt, sievietei ir jāatsakās no tā visa, ja viņa plāno ģimeni, ir gaidībās. Ļoti reti ir bijusi interese par šo darbu no sieviešu puses, jo tas patiešām ir smags. Ar vīnu ir citādi, ir daudz sieviešu, kas strādā par vīndariem.
– Kas jums pašam patīk savā darbā?
Pirms pievienojos "Hennessy", strādāju ar šo jomu pilnīgi nesaistītā uzņēmumā, amerikāņu ķīmijas kompānijā. Kādu dienu man pavisam negaidīti piezvanīja un uzaicināja uz pārrunām. Kaut ko zināju par konjaku, jo esmu francūzis, sāku kaut ko jautāt, meklēt, kas ir "Hennessy", lai pirmajā tikšanās reizē neizskatītos pēc pilnīga stulbeņa. Man piedāvāja darīt kaut ko pilnīgi jaunu, bet ļoti nozīmīgu – strādāt pie konjaka ieviešanas jaunos tirgos. Es piekritu. Nekad iepriekš neko tādu nebiju darījis, bet ja jau jūs manī saskatāt vajadzīgās īpašības un pieredzi, lai tā būtu. Kopš tās dienas nevienu brīdi neesmu gribējis aiziet no darba, jo man ļoti patīk šī senā pieredze un zināšanas, veids, kā tās tiek pielāgotas jauniem apstākļiem un idejām, ģimenes attiecības. Katrreiz ieejot "Hennessy" ēkā, es redzu šo vēstures mantojumu, un tas ļoti sasaucas ar manām personiskajām vērtībām. Tāpēc es ļoti ātri izlēmu, ka strādāšu te.
Pirmoreiz "Hennessy" pievienojos vēl pirms 21 gada, bet pēc pieciem gadiem pārgāju strādāt uz "Moet Hennessy Group". Atgriezos "Hennessy" 2016. gada sākumā.
Lai arī formāli kompānijā strādāju vairāk nekā 25 gadus, es nebūt neesmu konjaka eksperts (smejas). Man ir ļoti daudz kas vēl jāapgūst. Mans iecienītākais ir "Hennessy Paradis Imperial" – man ir paveicies, ka, veicot darba pienākumus, to izdodas salīdzinoši bieži baudīt, piemēram, prestižās pusdienās, kurās tiek pasniegts tikai šis konjaks. Tas ir ļoti īpašs, superelegants, maigs.
– Ir iespējams sabojāt labu dzērienu?
Jā, protams, īpaši kokteiļos. Jāizvairās no pretmetiem, pamata alkohols jāpapildina ar sastāvdaļām, kas izceļ, papildina tā aromātu, nevis nomāc. Ir jāizturas ar cieņu pret master blender darbu, kurš radījis šo izcilo dzērienu.