Virtuālais bārs un kokteiļi līdzņemšanai. Kā radoši baudīt dzērienus pandēmijā
Andra Čudare
žurnāliste
žurnāliste
"Mākonis", DELFI un "Gimlet" arhīva foto
Elementāru džintoniku uzjaukt nav nekāda dižā māksla, bet sajust bāra atmosfēru, dzirdēt citu cilvēku čalas fonā un nobaudīt patiesi izsmalcinātus dzērienus – lūk, to man gribētos! Daži bāri piedāvā iegādāties kokteiļus līdzņemšanai, iešķiebjot ķeselē arī ledus gabaliņus, citi pievērsušies tiešsaistes meistarklasēm un čebureku cepšanai un gaida terašu sezonas sākumu. Man socializēšanās pietrūkst tik ļoti, ka esmu gatava pieslēgties virtuālajam bāram "Zoom" čatā ar pilnīgi nepazīstamiem cilvēkiem, kur sola bārmeni, dīdžeju un sarunas. Saņemot kasti ar uzrakstu "Džins. Priekā!", sirds notrīc, jo līdz ballītei virtuālajā bārā vēl jāpagūst sakārtot dzīvokli un jāizmazgā mati.
Dzirkstoši dzērieni pie datora ekrāna
Pirmie, kas pievērsās tiešsaistes meistarklasēm, bija kokteiļu bāra "Mākonis" pārstāvji, jo klātienē šādus pasākumus rīko jau vismaz deviņus gadus. "Sākām ar viskija meistarklasēm pagājušā gada martā un gada laikā esam novadījuši 50 privātos un 14 publiskos pasākumus, tajā skaitā ruma un kokteiļu meistarklases. Šogad martā bija apmēram 20 privātās meistarklases, dažkārt pat vairākas dienā. Sākotnēji mums bija monopols, redzu, ka tagad arī citi bāri piedāvā ko līdzīgu," stāsta "Mākoņa" saimnieks Lauris Grass.
"Vasarā atpūtāmies un rudenī reizē ar jaunajiem ierobežojumiem atsākām meistarklases ar dubultu sparu," atceras Lauris. Tas bija stratēģiski veiksmīgs lēmums, jo Ziemassvētku laikā uzņēmumos izpalika korporatīvie pasākumi un tiešsaistes tikšanās daudziem šķita laba ballītes alternatīva: "Korporatīvie pasākumi ziemā bija ievērojama mūsu biznesa daļa, visbiežāk izvēlējās tieši kokteiļu meistarklases – četri dažādi alkoholi, četri kokteiļi un prezentācija par kokteiļu kultūras vēsturi," ieskicē Lauris.
Pirmie, kas pievērsās tiešsaistes meistarklasēm, bija kokteiļu bāra "Mākonis" pārstāvji, jo klātienē šādus pasākumus rīko jau vismaz deviņus gadus. "Sākām ar viskija meistarklasēm pagājušā gada martā un gada laikā esam novadījuši 50 privātos un 14 publiskos pasākumus, tajā skaitā ruma un kokteiļu meistarklases. Šogad martā bija apmēram 20 privātās meistarklases, dažkārt pat vairākas dienā. Sākotnēji mums bija monopols, redzu, ka tagad arī citi bāri piedāvā ko līdzīgu," stāsta "Mākoņa" saimnieks Lauris Grass.
"Vasarā atpūtāmies un rudenī reizē ar jaunajiem ierobežojumiem atsākām meistarklases ar dubultu sparu," atceras Lauris. Tas bija stratēģiski veiksmīgs lēmums, jo Ziemassvētku laikā uzņēmumos izpalika korporatīvie pasākumi un tiešsaistes tikšanās daudziem šķita laba ballītes alternatīva: "Korporatīvie pasākumi ziemā bija ievērojama mūsu biznesa daļa, visbiežāk izvēlējās tieši kokteiļu meistarklases – četri dažādi alkoholi, četri kokteiļi un prezentācija par kokteiļu kultūras vēsturi," ieskicē Lauris.
"Mākonis" arhīva foto
Lielākajā pasākumā piedalījās 90 cilvēki, un Lauris neslēpj, ka tiešsaistes formātam ir daudz ieguvumu: "Klātienē tik daudz cilvēku meistarklasē nevarētu sapulcēt. Šeit katrs sēž pie sava ekrāna, visu labi dzird, tuvplānā redz, kā top dzērieni, un ērti var uzdot jautājumus čatā." Viens no izaicinājumiem ir sabalansēt teoriju ar praksi un pasākumu novadīt kā šovu: "Vidēji uz vienu publisko pasākumu kā uz teātra izrādi ierodas 50 savstarpēji nepazīstami cilvēki, bet no mūsu puses nekas diži nemainās, ja ir 70 vai 90 cilvēki. Jāspēj tikai sagatavot kastītes ar dzērieniem, kā arī jāuzmanās, lai svaigi spiestās sulas un biezeņi nesabojājas."
Uz pāris mēnešiem ir ieziemots kokteiļbārs "Gimlet", atklāj viens no tā līdzīpašniekiem Ilmārs Munkevics, kurš arī pandēmiju izmanto, lai meklētu jaunus biznesa virzienus. "Tiešsaistes kokteiļballītes ir ļoti aktuāls formāts – katrs dzērienu cienītājs atrodas pie sava ekrāna, kur atver "take-away" paciņu, bet mēs skaidrojam, ko iesākt ar tās saturu. Piedāvājam džina, viskija un ruma meistarklases, kur divas trīs stundas mazliet iedzeram un pastāstām vairāk par dzērieniem, mums gan ierastais formāts ir 10–15 cilvēki, lai katram var pievērsties un atbildēt uz jautājumiem," stāsta Ilmārs.
Uz pāris mēnešiem ir ieziemots kokteiļbārs "Gimlet", atklāj viens no tā līdzīpašniekiem Ilmārs Munkevics, kurš arī pandēmiju izmanto, lai meklētu jaunus biznesa virzienus. "Tiešsaistes kokteiļballītes ir ļoti aktuāls formāts – katrs dzērienu cienītājs atrodas pie sava ekrāna, kur atver "take-away" paciņu, bet mēs skaidrojam, ko iesākt ar tās saturu. Piedāvājam džina, viskija un ruma meistarklases, kur divas trīs stundas mazliet iedzeram un pastāstām vairāk par dzērieniem, mums gan ierastais formāts ir 10–15 cilvēki, lai katram var pievērsties un atbildēt uz jautājumiem," stāsta Ilmārs.
Darbs no mājām arī bārmeņiem
Virtuālais bārs nav vis "Zoom" ar draugiem, kur var ierasties treniņbiksēs un gvelzt blēņas, uz viesistabas galda man sarindoti koši kokteiļi mazās pudelītēs, un dodos virtuālā piedzīvojumā uz "StraightUp" sanākšanu, kur saimnieko Roberts Bikovs. Formāts ir vienkāršs – sākot no septiņiem vakarā, var pieslēgties video čatam, kur sapulcējušās vairākas mājsaimniecības, skan mūzika un tie, kas vēlas, var ar Robertu aprunāties. Kad vēl nebija sākusies pandēmija, viņš kā viesmīlis strādāja restorānā "Andalūzijas suns" un, pirms valstī izsludināja ārkārtas stāvokli, nodibināja savu uzņēmumu. Iecere bija ar improvizētu bāra leti doties izbraukuma pasākumos un organizēt kokteiļu meistarklases. "Tieši iztērēju visus iekrājumus, lai nopirktu glāzes un šeikerus! Par laimi, pirmā kompānija, kas bija pieteikusies uz ruma meistarklasi klātienē, negribēja to atcelt, un novadīju to tiešsaistē," atceras Roberts.
Virtuālais bārs nav vis "Zoom" ar draugiem, kur var ierasties treniņbiksēs un gvelzt blēņas, uz viesistabas galda man sarindoti koši kokteiļi mazās pudelītēs, un dodos virtuālā piedzīvojumā uz "StraightUp" sanākšanu, kur saimnieko Roberts Bikovs. Formāts ir vienkāršs – sākot no septiņiem vakarā, var pieslēgties video čatam, kur sapulcējušās vairākas mājsaimniecības, skan mūzika un tie, kas vēlas, var ar Robertu aprunāties. Kad vēl nebija sākusies pandēmija, viņš kā viesmīlis strādāja restorānā "Andalūzijas suns" un, pirms valstī izsludināja ārkārtas stāvokli, nodibināja savu uzņēmumu. Iecere bija ar improvizētu bāra leti doties izbraukuma pasākumos un organizēt kokteiļu meistarklases. "Tieši iztērēju visus iekrājumus, lai nopirktu glāzes un šeikerus! Par laimi, pirmā kompānija, kas bija pieteikusies uz ruma meistarklasi klātienē, negribēja to atcelt, un novadīju to tiešsaistē," atceras Roberts.
Foto: DELFI
Doma, ka jāuztaisa bārs tiešsaistē, radās viņa draugiem, kuri pērnvasar Covid-19 dēļ neapprecējās, bet alkoholu jau bija sapirkuši. "Viņi gribēja degustāciju, lai izdomātu, kurus kokteiļus pasniegt kāzās. Uztaisīju dažus variantus, un beigu beigās nopļāpājām trīs stundas, sapratu, ka arī citi labprāt parunātos par dzērieniem, bet ļoti neformālā gaisotnē. Tādēļ šobrīd piedāvāju iespēju satikties virtuālā bārā – skan mūzika, ar mani var aprunāties par kokteiļiem, katrs dzer iepriekš pasūtītus dzērienus ar džinu, rumu, tekilu vai viskiju."
Lai kā arī gribētos, tikai ar tiešsaistes pasākumiem nopelnīt vien nevar, Roberts godīgi izstāsta, ka pandēmijas laikā strādājis arī kā kurjers un noliktavas darbinieks, un atzīst, ka sarežģītākais ir izrēķināt, cik liela ir peļņa. "Gadās, ka cilvēki uz pasākumiem piesakās pēdējā brīdī, un tad jāskrien uz veikalu pēc vēl vienas pudeles ruma. Arī strādāt no mājām ir izaicinoši, jo dzīvoklī ir arī bērns un suns, tāpēc nākamo pasākumu rīkošu kādā no slēgtajiem Rīgas bāriem, lai radītu īsta bāra atmosfēru."
Lai kā arī gribētos, tikai ar tiešsaistes pasākumiem nopelnīt vien nevar, Roberts godīgi izstāsta, ka pandēmijas laikā strādājis arī kā kurjers un noliktavas darbinieks, un atzīst, ka sarežģītākais ir izrēķināt, cik liela ir peļņa. "Gadās, ka cilvēki uz pasākumiem piesakās pēdējā brīdī, un tad jāskrien uz veikalu pēc vēl vienas pudeles ruma. Arī strādāt no mājām ir izaicinoši, jo dzīvoklī ir arī bērns un suns, tāpēc nākamo pasākumu rīkošu kādā no slēgtajiem Rīgas bāriem, lai radītu īsta bāra atmosfēru."
Kokteilis krūzītē ar vāciņu ir atļauts
Vēl viens variants ir kokteiļus baudīšanai paņemt līdzi – divas dienas nedēļā bārmeņi "Gimlet" kokteiļbārā jauc dzērienus, ko pilda 250 ml pudelītēs. "Atkarībā no dzēriena tur sanāk viena vai divas porcijas, kas kombinācijā ar ledu ir ilgi baudāms atspirdzinājums. Garšas ziņā dzēriens neatšķiras no tā, ko tu dzertu bārā, turklāt iedodam līdzi ledu un dekorus. Katru nedēļu ir citi dzērieni, nupat no saldētavas izņēmām vasarā lasītās mellenes un uzjaucām kokteili ar džinu un paštaisītu kombuču," stāsta Ilmārs Munkevics.
Vēl viens variants ir kokteiļus baudīšanai paņemt līdzi – divas dienas nedēļā bārmeņi "Gimlet" kokteiļbārā jauc dzērienus, ko pilda 250 ml pudelītēs. "Atkarībā no dzēriena tur sanāk viena vai divas porcijas, kas kombinācijā ar ledu ir ilgi baudāms atspirdzinājums. Garšas ziņā dzēriens neatšķiras no tā, ko tu dzertu bārā, turklāt iedodam līdzi ledu un dekorus. Katru nedēļu ir citi dzērieni, nupat no saldētavas izņēmām vasarā lasītās mellenes un uzjaucām kokteili ar džinu un paštaisītu kombuču," stāsta Ilmārs Munkevics.
"Gimlet" arhīva foto
Viņš priecājas, ka ir iespējams kaut kādā veidā palikt saziņā ar klientiem: "Ja rumu ar kolu mājās jau esi atdzēries, ir tikai saprotami, ka meklē svaigas garšas. No biznesa viedokļa cenām vajadzētu būt zemākām, bet patiesībā izmaksas ir palielinājušās – bārā uz vietas stikla glāzes var izmazgāt, bet tagad jāiepērk pudelītes, uz katras jāuzlīmē uzlīme." Ilmāram arī žēl, ka pandēmijas laikā tik daudz iepakojuma jāmet ārā, tādēļ viņš lūdz apmeklētājus nākt ar savām burciņām vai atnest atpakaļ pudelītes, tādējādi saņemot atlaidi. "Nāciet kaut ar trīslitru burku!" viņš smej.
"Neviens jau nezina, kad varēsim dejot un bučoties bez maskām un kad sāksies īsta naktsdzīve. Domāju, ka visa bāru darbība notiks terasēs un ilgāk par pusnakti nekas vasarā nebūs atļauts. Un puse bāru pandēmiju varētu arī nepārdzīvot," prāto Latvijas Bāru asociācijas vadītājs Arnis Bikšus. Viņš saimnieko arī "Cuba Cafe", kur piektdienās un sestdienās piedāvā dzērienus līdzņemšanai: "Ja krūzei ir vāciņš, tad ar karstvīnu vai "Aperol spritz" kokteili drīkst staigāt pa Rīgu! Bet jaunā mode ir čebureki un belaši, puse Vecrīgas bāru tagad tādus taisa, loģiski, ka jāmeklē radoši risinājumi. Mēs uzliekam "tumbu" un jaucam dzērienus!"
"Neviens jau nezina, kad varēsim dejot un bučoties bez maskām un kad sāksies īsta naktsdzīve. Domāju, ka visa bāru darbība notiks terasēs un ilgāk par pusnakti nekas vasarā nebūs atļauts. Un puse bāru pandēmiju varētu arī nepārdzīvot," prāto Latvijas Bāru asociācijas vadītājs Arnis Bikšus. Viņš saimnieko arī "Cuba Cafe", kur piektdienās un sestdienās piedāvā dzērienus līdzņemšanai: "Ja krūzei ir vāciņš, tad ar karstvīnu vai "Aperol spritz" kokteili drīkst staigāt pa Rīgu! Bet jaunā mode ir čebureki un belaši, puse Vecrīgas bāru tagad tādus taisa, loģiski, ka jāmeklē radoši risinājumi. Mēs uzliekam "tumbu" un jaucam dzērienus!"
Foto: DELFI
"Gimlet" līdzīpašnieks Ilmārs Munkevics uzsver, ka čakli strādā pie jaunas dzērienu kartes, kurā atspoguļotas vietējās sezonālās garšas, un ievāc dažādas dabas veltes: "Plānojam, ko pasniegsim, kad drīkstēs sēdēt terasēs, tas būs kaut kas ļoti svaigs un garšīgs." Viņš atzīst, ka pirmais pandēmijas vilnis emocionāli bija vieglāks, jo likās, ka tās ir īstermiņa grūtības: "Pieprasījums uz pavasara pusi ir lielāks, jūtam, ka cilvēki grib kaut kādā veidā satikties." Runājot par finansiālo pusi, Ilmārs norāda, ka atbalsts no valsts ir jūtams un atliek tikai gaidīt terašu sezonu: "Drīz, drīz tā socializēšanās būs! Es sapņoju, ka Rīgas centrs būs pilns ar bāriem terasēs, tikmēr iesaku eksperimentēt ar augļiem, sulām un interesantiem liķieriem, lai kokteilis būtu baudīšanai, nevis iedzeršanai."
Par nākotni pozitīvi izsakās arī Latvijas Bāru asociācijas vadītājs Arnis Bikšus: "Mūsu viedokli Rīgas pašvaldība un Ekonomikas ministrija ņem vērā, Lietuvas kolēģi uz mums skatās ar skaudību. Sagatavojām pamatīgu ieteikumu sarakstu, un man pašam žoklis atkārās, cik ātri tam visam piekrita," atklāj Arnis. Viņš arī priecājas par jaunajiem noteikumiem, kas ļauj terasēs pārdot ēdienu līdzņemšanai: "Rīgas mērs Mārtiņš Staķis kā kafejnīcas īpašnieks mūs saprot un līdz aprīļa beigām sola sakārtot jaunos noteikumus par terasēm, gaidīsim!"
Par nākotni pozitīvi izsakās arī Latvijas Bāru asociācijas vadītājs Arnis Bikšus: "Mūsu viedokli Rīgas pašvaldība un Ekonomikas ministrija ņem vērā, Lietuvas kolēģi uz mums skatās ar skaudību. Sagatavojām pamatīgu ieteikumu sarakstu, un man pašam žoklis atkārās, cik ātri tam visam piekrita," atklāj Arnis. Viņš arī priecājas par jaunajiem noteikumiem, kas ļauj terasēs pārdot ēdienu līdzņemšanai: "Rīgas mērs Mārtiņš Staķis kā kafejnīcas īpašnieks mūs saprot un līdz aprīļa beigām sola sakārtot jaunos noteikumus par terasēm, gaidīsim!"
Turpini iepazīt dzērienus un gardus ēdienus